Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Wszystko obecnie jest smart – od samochodów po papier toaletowy. A czym są smart cities? W rozumieniu urbanistycznym to proces techniczny, ale i sposób na reklamę – rodzaj brandingu używanego przez miasta. Istotę tego terminu tworzy kilka składowych. Po pierwsze, podejście ekonomiczne oparte na inteligentnej specjalizacji. W miastach dochodzi do reindustrializacji, ale dzięki przemysłowi kreatywnemu. Po drugie, filar środowiskowy. Energetyka jest najbardziej usmartowioną dziedziną: dzięki postępowi technologicznemu miasta mogą stać się producentami energii. Po trzecie, filar mobilności. W miastach rozwija się zróżnicowany, ale zintegrowany transport. Po czwarte, społeczeństwo. Lokalne społeczności tworzą ruchy miejskie i chcą partycypować w zarządzaniu. Smart cities zatem to nie tylko modny fetysz. Powinniśmy to pojęcie rozumieć szeroko, a nie jedynie w kontekście technologii, i oswajać się z nim. ©
Prof. TOMASZ PARTEKA, Politechnika Gdańska