O mądrych miastach

Zawrotną karierę robi ostatnio określenie smart. Rozszyfrowanie tego pojęcia jest ważne, bo toniemy w morzu nieporozumień.

23.06.2015

Czyta się kilka minut

Prof. Tomasz Parteka / Fot. Kamila Zarembska
Prof. Tomasz Parteka / Fot. Kamila Zarembska

Wszystko obecnie jest smart – od samochodów po papier toaletowy. A czym są smart cities? W rozumieniu urbanistycznym to proces techniczny, ale i sposób na reklamę – rodzaj brandingu używanego przez miasta. Istotę tego terminu tworzy kilka składowych. Po pierwsze, podejście ekonomiczne oparte na inteligentnej specjalizacji. W miastach dochodzi do reindustrializacji, ale dzięki przemysłowi kreatywnemu. Po drugie, filar środowiskowy. Energetyka jest najbardziej usmartowioną dziedziną: dzięki postępowi technologicznemu miasta mogą stać się producentami energii. Po trzecie, filar mobilności. W miastach rozwija się zróżnicowany, ale zintegrowany transport. Po czwarte, społeczeństwo. Lokalne społeczności tworzą ruchy miejskie i chcą partycypować w zarządzaniu. Smart cities zatem to nie tylko modny fetysz. Powinniśmy to pojęcie rozumieć szeroko, a nie jedynie w kontekście technologii, i oswajać się z nim. ©

Prof. TOMASZ PARTEKA, Politechnika Gdańska

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 26/2015