Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Albert Nobbs
Dramat, reż. Rodrigo García, Wielka Brytania/Irlandia/Francja/USA 2011, HBO 2, niedziela 14 IV, 18.40, poniedziałek 15 IV, 11.15
Tytułowy bohater to w rzeczywistości kobieta, która pod koniec XIX w. przez prawie dwie dekady żyje w przebraniu mężczyzny, by móc pracować, a w przyszłości otworzyć własny interes. Osadzona w Dublinie historia jest adaptacją opowiadania George’a Moore’a. Za rolę Alberta Glenn Close otrzymała nominację do Oscara.
Po co nam wolność?
Program publicystyczny, Polska 2013, TVP Kultura, środa 17 IV, 16.00
O granicach wolności w sztuce i cenzurze w życiu kulturalnym Roman Pawłowski porozmawia z krytyczką sztuki Andą Rottenberg i adwokatem Jerzym Naumannem. Film „Berek” Artura Żmijewskiego czy instalacja „Pasja” Doroty Nieznalskiej to tylko niektóre z kontrowersyjnych przykładów, które wywołały dyskusję na temat swobody wypowiedzi artystycznej.
Polisse
Dramat, reż. Maïwenn, Francja 2011, Canal+, czwartek 18 IV, 20.00
Naśladujący dokument debiut reżyserski francuskiej aktorki pokazuje od kuchni pracę paryskiego wydziału policji zajmującego się sprawami nieletnich. Oczyma młodej fotografki (w tej roli sama Maïwenn), dokumentującej rozmaite przypadki wykorzystywania dzieci, przyglądamy się ludziom, którzy w sytuacjach ekstremalnie trudnych muszą zachować zimną krew i nie stracić przy tym elementarnej wrażliwości.
70. rocznica Powstania w Getcie
Koncert, Polska 2013, TVP 2, czwartek 18 IV, 22.35
Orkiestra Filharmonii Izraelskiej pod batutą Zubina Mehty wystąpi w Teatrze Wielkim, by upamiętnić wybuch Powstania w Getcie Warszawskim. Wieczór pod kierownictwem artystycznym Gołdy Tencer jest jednym z wydarzeń bogatego programu obchodów, odbywających się w kwietniu i maju tego roku pod honorowym patronatem Prezydenta RP.
Ambasador
Dokumentalny, reż. Mads Brügger, Dania 2011, Planete, piątek 19 IV, 20.45
Ryzykowny eksperyment duńskiego dziennikarza pokazuje zatrważającą skalę afrykańskiej korupcji. Podając się za liberyjskiego dyplomatę, Brügger przybywa do Republiki Środkowoafrykańskiej, by robić pokątne interesy z tamtejszymi handlarzami diamentów. Film rodzi pytania o granice dziennikarskiej prowokacji i postawę europejskiego dokumentalisty wobec cywilizacyjnej odmienności filmowanego świata.