Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Pieniądze

Pieniądze

20.03.2012
Czyta się kilka minut
Pablo Garcia Casado (Hiszpania)
P

Pablo García Casado urodził się w 1972 r., jest z zawodu prawnikiem, dyrektorem Filmoteki Andaluzyjskiej w Kordobie. Należy do nowego pokolenia poetyckiego w Hiszpanii, które podjęło próbę zerwania z zastanymi językami lirycznymi i odwołuje się do mniej znanych tradycji rodzimych, a także do współczesnych autorów anglosaskich (Larkin, bitnicy), francuskich (OuLiPo) czy polskich (Szymborska, Zagajewski). Autor książek: „Las afueras”, „El mapa de América” oraz „Dinero”. Mieszka w Kordobie.

W tomie „Pieniądze” odnowa sposobu pisania – pozbawienie hiszpańskiego języka poetyckiego zbędnej retoryki i ozdób, odrzucenie metafor sięgających początku XX w., konstrukcja wiersza przypominająca serie filmowych migawek – łączy się z zakorzenionym za Pirenejami od średniowiecza przekonaniem, że literatura nie powinna milczeć o społecznym wymiarze rzeczywistości. Autor wykorzystuje tu znany sposób mówienia w imieniu pozbawionych głosu, wykluczonych, przegranych, opuszczonych. W niespełna 40 utworach czyni narratorami zwykłych ludzi, którzy w pogoni za sukcesem padli ofiarą systemu, nieuczciwości, a czasem własnych braków czy nałogów. Każdy wiersz to mikroopowieść o dramacie przeżywanym przez bohatera i jego najbliższych, niezwykle oszczędna w środkach, ale przez to wyrazista i poruszająca, w której tytułowe pieniądze jawią się jako symbol współczesnego zniewolenia. Główny motyw książki nabiera szczególnego wyrazu w obliczu kryzysu, w jakim pogrążona jest Europa, a tom otwiera dwugłos wyrzucanego z pracy i tego, który go zwalnia. Ale czy przedstawiciele handlowi czytają wiersze?

MARCIN KUREK (ur. 1970) jest poetą, laureatem Nagrody Fundacji im. Kościelskich za poemat „Oleander” (2010), oraz tłumaczem, wyróżnionym m.in. nagrodą „Literatury na Świecie” (2006).

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]