Reklama

Obraz tygodnia

07.12.2003
Czyta się kilka minut
Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego Andrzej Barcikowski przedstawił na nadzwyczajnym posiedzeniu Konwentu Seniorów, spotkaniu komisji ds. służb specjalnych, a następnie na forum Sejmu (posiedzenie utajniono) informację o "patologicznym lobbingu", w którym mieli brać udział dziennikarze inspirowani przez firmy pominięte w intratnych zamówieniach. Z przecieków wynika, że oskarżenia dotknęły m.in. "Gazetę Wyborczą" i "Rzeczpospolitą"; z działalnością lobbystów Barcikowski miał wiązać także jedną z decyzji ministra finansów Leszka Balcerowicza. Posłowie opozycji byli oburzeni, bo wystąpienie Barcikowskiego było poświęcone bardziej dziennikarzom ujawniającym afery niż samym aferom - w ten sposób szef ABW neutralizował kolejny skandal, zapowiadając prasowe publikacje o nadużyciach przy powstawaniu ustawy o grach losowych, stawiające w złym świetle SLD. Prawo i Sprawiedliwość przygotowało uchwałę o samorozwiązaniu Sejmu i rozpisaniu przedterminowych wyborów. Wniosek ma związek z publikacjami na temat ustawy o grach losowych: gazety podały, że gdańska prokuratura od sierpnia bada, czy za zmianę ustawy (poprawka wprowadzona w trakcie prac w Sejmie zmniejszyła miesięczny podatek od jednego automatu do gry z 200 do 50 euro) wręczono 10 mln dolarów łapówki. W publikacjach wymieniane jest nazwisko szefa klubu SLD Jerzego Jaskierni, jego społecznego asystenta, a zarazem właściciela tysięcy automatów Macieja Skórki, i prokuratora Andrzeja Kaucza. Ministerstwo Zdrowia opublikowało raport o nieprawidłowościach w polityce lekowej, do których dochodziło podczas rządów Mariusza Łapińskiego i Aleksandra Naumana. Dokument trafił do prokuratury. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że firma Optimus, prowadzona wówczas przez Romana Kluskę, nie popełniła przestępstwa eksportując komputery na Słowację, skąd sprowadzało je z powrotem Ministerstwo Edukacji, by zaoszczędzić na podatku VAT (absurdalny przepis zwalniał z podatku komputery importowane). Kontrola skarbowa uznała, że było to oszustwo, i nakazała zapłacenie zaległego VAT-u i kary - w sumie blisko 30 mln zł; Kluska został aresztowany (wypuszczono go po wpłaceniu rekordowej kaucji 8 mln zł) i próbowano go zastraszyć. Dziennik "Trybuna" zasugerował, że może dojść do ugody między prokuraturą a Lwem Rywinem: gdyby producent filmowy przyznał się do winy, sąd wymierzyłby mu niższą karę bez procesu (np. miesiąc więzienia w zawieszeniu). Zastępca prokuratora generalnego Kazimierz Olejnik wykluczył jednak taką możliwość. Prokuratura odtajniła, a "Rzeczpospolita" opublikowała zeznania Aleksandra Kwaśniewskiego na temat afery Rywina. Prezydent o sprawie dowiedział się już 22 lipca 2002 dzięki telefonowi Adama Michnika, a następnie pytał o nią swoich bliskich współpracowników, m.in. min. Marka Ungiera. Posłanka Renata Beger, oskarżana o fałszowanie podpisów na listach wyborczych, zrzekła się immunitetu poselskiego. Tymczasem sąd w Elblągu skazał inną posłankę "Samoobrony", Danutę Hojarską, na 1,5 roku więzienia w zawieszeniu za przywłaszczenie maszyn rolniczych należących do banku. Gdy wyrok się uprawomocni, Hojarska będzie musiała oddać bankowi także 48 tys. zł z tytułu niespłaconego kredytu. "Konklawe" szefów dyplomacji 25 państw członkowskich przyszłej UE nie przyniosło rozstrzygnięć w żadnej ze spornych kwestii, choć okazało się, że Polska i Hiszpania są coraz mniej izolowane w obronie przyjętego w Nicei systemu liczenia głosów. Pojawiają się sygnały, że także inne kraje, w tym Wlk. Brytania, opowiadają się za odłożeniem rozstrzygnięć w tej sprawie do 2009 r. Francja i Niemcy unikną kary za przekroczenie wyznaczonego w prawie unijnym maksymalnego poziomu deficytu budżetowego w wysokości 3 proc. PKB. Oba kraje wsparły w głosowaniu ministrów finansów strefy euro Portugalia, Wlk. Brytania, Irlandia, Luksemburg i Włochy. Francuski i holenderski parlament niemal jednogłośnie ratyfikowały traktat o rozszerzeniu UE. Przedterminowe wybory parlamentarne i prezydenckie w Gruzji odbędą się 4 stycznia. Jedynym kandydatem opozycji na prezydenta będzie Micheil Saakaszwili, przywódca niedawnej "rewolucji róż", która zakończyła się ustąpieniem Eduarda Szewardnadze. Serbski gen. Radislav Krstić został skazany przez ONZ-owski Trybunał w Hadze na 46 lat więzienia za ludobójstwo podczas wojny w Bośni i Hercegowinie. Krstić odpowiadał m.in. za masakrę bośniackich cywilów w Srebrenicy (1995 r.). Prezydent George W. Bush niespodziewanie przyleciał na kilka godzin do Bagdadu, gdzie obchodził Święto Dziękczynienia z amerykańskimi żołnierzami. "Przybyłem, nic nie zobaczyłem, ale zwyciężę" - skomentowała wychodząca w Libanie gazeta "An-Nahar".
0

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Masz już konto? Zaloguj się

Dostęp trzymiesięczny
69,90 zł

Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.

Dostęp roczny
199,90 zł

298,80 zł 99 zł taniej 
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.

Dostęp miesięczny
24,90 zł

Przez 31 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]