Benetton i inni

Ksiądz i zakonnica

Plakat reklamujący firmę odzieżową Benetton, przedstawiający całujących się księdza i zakonnicę, został we Włoszech zakazany. W Polsce kompozycja Oliviera Toscaniego została rozwieszona z końcem 1992 r. W Warszawie billboard wisiał 24 dni, w Katowicach zaledwie trzy godziny, w Krakowie wcale - interweniowały władze miast. W Wlk. Brytanii plakat z księdzem i zakonnicą otrzymał nagrodę Eurobest Award.

Kurczak

Kampanię reklamową z "ukrzyżowanym" kurczakiem zorganizowała w 2007 r. PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), organizacja broniąca praw zwierząt i promująca wegetarianizm. Pod spodem, na czerwonym tle, znajduje się napis: "Zanim skonał, był bity, poniżany, przypalany, maltretowany i cierpiał godzinami. Możemy zmienić historię, jeśli zareagujemy na czas. Pomyśl, nim zjesz kurczaka". Autorem kampanii była chilijska agencja Unitas/ADV. Organizacja tłumaczyła, że "przesłaniem Jezusa są miłość i współczucie, które nie mają nic wspólnego z rzeźniami".

Piwo

Na litewskim plakacie reklamującym piwo Kalnapilis znalazła się figurka Chrystusa Frasobliwego w słuchawkach. Miała promować konkurs, w którym można było wygrać płyty CD. W styczniu 2006 r. z plakatów zniknęła figurka - po tym, jak kampania została oprotestowana, a przywódcy Kościoła litewskiego zaapelowali o bojkot marki.

Wieczerza hazardowa...

Reklama irlandzkiego portalu bukmacherskiego PaddyPower.com przedstawia Jezusa i uczniów oddającym się przy Ostatniej Wieczerzy hazardowi. Scenie zaaranżowanej jak obraz Leonarda towarzyszy hasło: "Jest miejsce na zabawę i grę". Plakat spotkał się z protestami dublińskich katolików.

…i odzieżowa

Reklama francuskiej firmy odzieżowej Marithe & Francois Girbaud została w 2005 r. zakazana przez sąd po skardze francuskiego Kościoła. Modelki odgrywają scenę Ostatniej Wieczerzy, pojawia się gołąbek i kubek (nawiązanie do kielicha?), jedna z kobiet obejmuje odwróconego tyłem, nagiego do pasa mężczyznę w dżinsach. Reklamy zabroniły także władze Mediolanu, a włoska rada standardów reklamowych uznała za niedopuszczalne promowanie dóbr konsumpcyjnych na równi z symboliką sakralną.

Doradcy

Agencja reklamowa McCann Erickson prezentowała w 2004 r. w Belgii swoją reklamę przedstawiającą Jezusa w otoczeniu specjalistów ds. marki, którzy przekonują, że to krzyż jest najodpowiedniejszym logo. Hasło brzmi: "Nie pożałujesz, że nas posłuchałeś".

Post-hippis

Emitowana w głównym programie belgijskiej telewizji publicznej jesienią 2007 r. reklama kanału Plug TV przedstawiała Jezusa jako grubasa podrywającego w nocnym klubie skąpo ubrane dziewczyny. Belgijscy biskupi protestowali, argumentując, że reklama nie jest równa dziennikarstwu i nie może się powoływać na te same prawa swobody wypowiedzi.

Oprac. MK

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 13/2008