Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Komedia s-f, reż.: Andrzej Wajda, Polska 1968, Kino Polska, sobota 28 VI, 20.15, niedziela 29 VI, 11.55
Do tego filmu Stanisław Lem osobiście napisał scenariusz. Rzecz dzieje się w czasach nam współczesnych, ale w momencie powstania filmu miała to być zwariowana wizja przyszłości. Opowieść o niefortunnym rajdowcu, któremu po wypadku przeszczepiono organy zmarłego brata brzmi jak komedia, choć już nie science fiction. A w tym wszystkim Kobiela, Filipski, Zelnik i muzyka Niebiesko-Czarnych.
Elvis Costello na Malcie
Koncert, cz. 1, TVP 2, niedziela 29 VI, 22.15
Z wykształcenia informatyk, prywatnie - mąż wokalistki jazzowej Diany Krall, dla znawców - jedna z najważniejszych postaci w historii rocka. Aktywny i twórczy od 30 lat, niestrudzony eksperymentator, śmiało kojarzący ze sobą różne muzyczne stylistyki. Na zakończenie XVIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta zagra Costello przed poznańską publicznością wraz z zespołem The Imposters.
Za progiem młodości
Dokumentalny, reż.: Sunny Bergman, Holandia 2007, HBO 2, środa 2 VII, 22.00
Młoda reżyserka filmu, opierając się na własnych doświadczenia i wątpliwościach, zastanawia się nad uzależnieniem współczesnych kobiet od idealnych wizerunków lansowanych przez kolorowe pisma. Jak mówić o kobiecej emancypacji, skoro w XXI wieku tak obsesyjnie uprawia się kult ciała - wiecznie młodego i pięknego? A stoją za tym głównie koncerny kosmetyczne drenujące kieszenie zakompleksionych kobiet.
Niepochowany
Historyczny, reż.: Márta Mészáros, Éva Pataki, Węgry/Polska/Słowacja 2004, TVP Polonia, środa 2 VII, 21.35
W cyklu "Kino sąsiadów" fabularna opowieść o premierze Imre Nagyu ze znakomitą kreacją Jana Nowickiego. Człowiek, który odważył się powiedzieć "nie" sojuszowi ze Związkiem Radzieckim i stanął na czele powstania węgierskiego w 1956 r., został wkrótce potem skazany na śmierć i dopiero w 30 lat po egzekucji doczekał się godnego pochówku. Film jest portretem człowieka niezłomnego, ale także dokumentem czasu niesprawiedliwości i pogardy.