Razem o księgach świętych

Chrześcijaństwo i islam określa się często jako "religie Księgi". Choć Biblia i Koran mają odmienne znaczenie dogmatyczne - Koran byłby raczej odpowiednikiem Chrystusa, Słowa Wcielonego, niż Biblii - w obu religiach recepcja tekstu ksiąg świętych konfrontowana jest z podobnymi wyzwaniami.

17.03.2009

Czyta się kilka minut

Czy teologia muzułmańska nie mogłaby wspomóc się doświadczeniami chrześcijańskiej, jak czyniła to już w przeszłości? Jak dzisiaj muzułmanie powinni czytać i rozumieć święte teksty chrześcijaństwa, a chrześcijanie Koran? W jaki sposób trzeba aktualizować interpretacje świętych tekstów i ich tłumaczenia?

Nad tymi m.in. pytaniami zastanawiali się uczestnicy VII Forum Teologicznego Chrześcijaństwo-Islam w Akademii Diecezji Rottenburg-Stuttgart (6-9 marca), które gromadzi teologów i islamologów chrześcijańskich z dziesięciu krajów europejskich oraz teologów muzułmańskich (głównie z Turcji, ale także z Bośni i Kosowa). Co roku rozmawiają o podejściu swoich religii do istotnych zagadnień: cierpienia, modlitwy, problemów etycznych. Przeczy to stereotypowi, że muzułmanie nie poznają chrześcijaństwa i nie inicjują dialogu - połowę komitetu organizacyjnego Forum stanowią muzułmanie.

Godny uwagi jest rosnący z roku na rok udział teologów muzułmańskich pochodzenia imigranckiego, wykształconych na niemieckich wydziałach teologicznych, na których coraz częściej otwiera się katedry teologii muzułmańskiej. Teologowie ci, nierzadko rozpoczynający wystąpienia od cytowania filozofów europejskich, pracują nad interpretacją Koranu i zasad islamu w kontekście nowoczesnego społeczeństwa europejskiego, w którym funkcjonuje coraz liczniejsza grupa muzułmanów. Dzięki studiom w Europie wyposażeni są w nowoczesną metodologię i wiedzę o świecie. Wychodzą z założenia, że bycie muzułmaninem nie stoi w sprzeczności z owocnym życiem w społeczeństwie zachodnim. Są przy tym niezależni mentalnie od tradycyjnych ośrodków teologicznych z Bliskiego Wschodu, których przedstawiciele często nie rozumieją specyfiki warunków europejskich i wyzwań, także religijnych, jakie stoją przed muzułmanami w Europie.

Wagę zagadnień teologicznych dla dialogu chrześcijańsko-muzułmańskiego i dla integracji muzułmanów w społeczeństwach europejskich dostrzega niemieckie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, które od lat hojnie dotuje Forum; w tym roku przemówienie na temat roli dialogu chrześcijańsko-muzułmańskiego w integracji muzułmanów w Niemczech wygłosił sam minister spraw wewnętrznych - Wolfgang Schäuble.

Autorka jest arabistką, islamologiem, adiunktem w Zakładzie Islamu Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego, członkiem Laboratorium Więzi, sekretarzem generalnym Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 12/2009