Komputery nauczyły się knuć

05.12.2022

Czyta się kilka minut

PIXABAY /
PIXABAY /

„Stratego” wymaga długoterminowego planowania w obliczu niepełnych danych – gracze nie wiedzą, jakie figury przeciwnik ustawił na planszy. Gra zawiera 10534 możliwych stanów. Program DeepNash firmy DeepMind rozegrał sam ze sobą 5,5 mld gier, by opracować optymalne strategie. W rezultacie w rankingach jest trzecim najlepszym graczem ostatnich 20 lat.

Gra „Diplomacy” symuluje knowania wielkich mocarstw w obliczu wojny. Wymaga przewidywania działań i motywacji kilku przeciwników, negocjowania i współpracy. Stworzona przez Meta AI Cicero gra już lepiej niż 90 proc. ludzi.

Komputery z podobnymi problemami będą musiały radzić sobie na co dzień. Samosterujący samochód musi przewidywać zachowania innych pojazdów, nie znając planów kierujących nimi „graczy”. Gry mają zbliżyć nas do stworzenia maszyn, które odnajdą się w chaosie świata ludzi. Oby tylko nie wszedł im w krew nawyk wygrywania z nami wszystkimi środkami.©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru Nr 50/2022