9-15 XI

W Indiach skazano na śmierć mordercę misjonarza. Ravindra Pal Singh w 1999 r. spalił żywcem opiekuna trędowatych, Grahama Stuarta Stainesa i dwóch jego synów, gdyż ten - czego nie udowodniono - miał wykorzystywać leprozorium dla prozelityzmu. Karze sprzeciwiają się wdowa po Stainesie i Kościoły chrześcijańskie w Indiach. Zdaniem ks. Charlesa Irudayama z Komisji episkopatu ds. Sprawiedliwości, Pokoju i Rozwoju, wyrok jest ostrzeżeniem dla tych, którzy chcą wykorzystywać wpływy polityczne, by uniknąć kary - Singh był już skazany za zamordowanie katolickiego księdza, Arula Dossa, ale dzięki wsparciu hinduskich nacjonalistów wyszedł na wolność. W tym miesiącu również zakonnicy ze Zgromadzenia Misjonarzy Consolata - Matki Bożej Pocieszycielki w Kenii wyrazili sprzeciw wobec kary śmierci dla morderców swego współbrata i wystosowali apel do Sądu Najwyższego w Nairobi. Tymczasem w Pakistanie 8 listopada sąd skazał na karę śmierci za bluźnierstwo chrześcijankę. Asia Bibi miała obrazić koleżanki, które nakłaniały ją do przejścia na islam, słowami o Jezusie, który oddał życie za wszystkich, i pytaniem, co uczynił Mahomet. Światowa opinia publiczna i Kościół protestują przeciw wyrokowi.

Politycy mogą próbować, korzystając z antagonizmów istniejących na świecie między naszymi religiami, zaprząc nas do nagonki na Kościół katolicki w Polsce" - mówił w programie "Wojna światów" (TVP 1) prof. Selim Chazbijewicz, do 2008 r. współprzewodniczący Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. "W 1968 r. komuniści starali się wciągnąć polskich Tatarów w propagandę antyżydowską, ale to się im nie udało. Współcześnie ich następcy i kontynuatorzy mogą próbować podobnej gry". Chazbijewicz podkreśla wartość trialogu trzech monoteistycznych religii. Uznaje, że "pontyfikat Benedykta XVI buduje mosty między wyznawcami naszych religii, mimo lekkiego przesunięcia akcentów" w porównaniu z jego poprzednikiem.

Benedykt XVI na zakończenie sesji plenarnej Papieskiej Rady

ds. Kultury 13 listopada mówił, że Kościół "stara się wykorzystać twórczo, ale też krytycznie i z rozeznaniem, nowe języki i nowe sposoby komunikowania. Niezdolność języka, by przekazywać głęboki sens i piękno doświadczenia wiary, może się przyczynić do obojętności wielu, zwłaszcza młodych. Może stać się przyczyną oddalenia...". Powołując się na soborową Konstytucję "Gaudium et spes" Papież przypomniał, że "niewłaściwe prezentowanie przesłania raczej zasłania, niż ukazuje prawdziwe oblicze Boga". Natomiast internetowe formy kontaktu "grożą zwiększeniem poczucia samotności i zagubienia". W obradach uczestniczył abp Józef Życiński: "Niepokojącym zjawiskiem jest tabloidyzacja mediów (...), gdzie pełno półinteligenckich tekstów, które zaczynają kształtować myślenie inteligencji". Metropolita lubelski opisywał też pseudo-komunikację, kiedy "dziennikarz zadaje pytanie i nie czeka na odpowiedź. On wie, jaka ona powinna być".

Standardy debaty chce zachować cykl "Polska Tolerancja", który pod patronatem "TP" organizuje Tezeusz.pl, ostatnio dyskutując o homoseksualizmie. Obok Roberta Biedronia i prof. Zbigniewa Izdebskiego wypowiedział się Artur Sporniak, który uznaje, że "nauczanie Kościoła jest wciąż za mało subtelne". "Odrzucenie zachowań nie musi pociągać za sobą koniecznie odrzucenia samej orientacji. Można uratować i normę, i orientację - postuluje. - Urząd Nauczycielski Kościoła w pewnym sensie poświęcił dla doktryny trudną drogę homoseksualistów. Przyjął postawę walki z homoseksualistami i z ich orientacją seksualną, zamiast walki o homoseksualistów" (tekst na tygodnik.onet.pl). W magazynie "Furrow" wydawanym przy irlandzkim St Patrick’s College w Maynooth o. Owen O’Sullivan polemizował z tym stanowiskiem Kościoła. Według kapucyna opis homoseksualizmu jako "niezgodnego z ludzką naturą" jest chybiony, ponieważ "pojęcie natury jest tylko kołkiem, na którym można luźno zawieszać teologię relacji międzyludzkich". Każde pojęcie z tego dwuczłonowego zwrotu ma kilkanaście przyjętych definicji - wyliczył. Kongregacja Nauki Wiary zarządziła cenzurę jego pism, której mają dokonywać przełożeni.

Tomasz Ponikło

na podst. kai, innych agencji i mediów, informacji własnych

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 47/2010