XXIV Łódzkie Spotkania Baletowe

Gdyby chcieć prześledzić rozwój współczesnej światowej sztuki baletowej i choreograficznej, to archiwa Łódzkich Spotkań Baletowych są niewątpliwie znakomitym tego źródłem.

23.04.2017

Czyta się kilka minut

Okładka dodatku: Ching-Ying Chien w „Until the Lions” (Akram Khan Company) / Fot. Jean-Louis Fernandez
Okładka dodatku: Ching-Ying Chien w „Until the Lions” (Akram Khan Company) / Fot. Jean-Louis Fernandez

Łódź jest bodaj jedynym miejscem w Europie, w którym na przestrzeni 50 lat podczas biennale baletowych prezentowane było wszystko to, co w choreografii i balecie najlepsze i najnowsze. Tu ścierały się najważniejsze szkoły choreograficzne, nowe techniki tańca i istotne trendy w rozwoju widowiska baletowego. Swoje prace przedstawiali, wraz ze swoimi zespołami, wielcy mistrzowie współczesnej choreografii, jak choćby: Maurice Béjart, John Neumeier, Birgit Cullberg, Mats Ek, Jiří Kylián, Ohad Naharin, Daniel Ezralow. Tu także „ze światem” z sukcesem konfrontowali się Conrad Drzewiecki, Teresa Kujawa, Henryk Tomaszewski, Ewa Wycichowska, Wojciech Misiuro, Emil Wesołowski. Nigdy też organizatorzy festiwalu nie stronili od tzw. bazy – czyli wielkich dzieł z repertuaru baletu klasycznego, które niezmiennie cieszą się uznaniem i zachwytem festiwalowej publiczności; warunek wszakże był zawsze jeden – możliwie najwyższy poziom artystyczny prezentowanych spektakli.

Tak jest do dzisiaj – XXIV Łódzkie Spotkania Baletowe, które przed nami, nie mogą nie być kontynuacją założeń ich twórców, dlatego i tym razem przynoszą to, co w sztuce choreografii i tańca najciekawsze. Tegoroczna edycja zapowiada się nadzwyczaj interesująco. W dniach od 3 maja do 20 czerwca widzowie będą mogli zobaczyć siedem programów przygotowanych przez sześć zespołów o ogólnoświatowej sławie.

Brytyjski lekarz i reformator społeczny Havelock Ellis powiedział kiedyś, że "taniec jest najwznioślejszą, najbardziej wzruszającą, najpiękniejszą ze wszystkich sztuk, bo nie jest tylko prostą interpretacją czy wyobrażeniem życia; jest samym życiem". ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 18-19/2017

Artykuł pochodzi z dodatku „XXIV Łódzkie Spotkania Baletowe