Reklama

Bo tak chcę!

Bo tak chcę!

03.01.2007
Czyta się kilka minut
Prof. Jacek Hołówka w tekście "Czapka niewidka" ("TP" nr 53/06) zawarł istotną dla naszej przyszłości diagnozę stanu umysłów. Przypomniało mi to historię sprzed lat opowiedzianą przez znajomych, których kilkuletnia córka przyłapana na drobnym kłamstwie, obstawała przy nim i z uporem twierdziła, że to prawda. W końcu zapytano ją, co to jest prawda, i odpowiedziała: "Prawda to jest to, co ja bardzo chcę, żeby tak było". Zdaje się, że ta definicja zaczęła odpowiadać osobom znacznie starszym, dobrze się też sprawdza przy okazji wypowiedzi publicznych. A przecież takie podejście najczęściej świadczy o głębokiej niewierze w siłę prawdy, w oczywistość faktów i samodzielność ocen odbiorców wypowiedzi. "Oni to kupią" - staje się zachętą do coraz odważniejszych zabiegów w marketingu kłamstwa, popełnianego niejako w dobrej wierze, bo przecież "tak bardzo tego chcę...".
C

Coraz więcej jest faktów prasowych, coraz więcej pisze się o tym, co ktoś powiedział, a coraz mniej ważne stają się wydarzenia czy ich analiza przyczynowo-skutkowa w perspektywie dłuższej niż ważność wydarzenia w mediach. Tak, jakby prawdziwe wydarzenia stanowiły jedynie pretekst do wypowiedzi. Nic więc dziwnego, że w różnych tygodnikach jest coraz więcej zdjęć, a coraz mniej tekstów. I że niemal wszystkie tygodniki (ze szlachetnym wyjątkiem "Powszechnego") wyglądają coraz bardziej tak samo.

EWA KIPTA (Lublin)

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]