Twarzą w twarz z Bogiem

02.02.2003

Czyta się kilka minut

Żydzi proszą Boga, aby nie przemawiał do nich bezpośrednio, bo boją się, że gdy usłyszą głos Boga, to umrą. Jest to jeden z wielu tekstów starotestamentalnych, które dają wyraz przeświadczeniu, że człowiek nie może bezpośrednio, twarzą w twarz, spotkać się z Bogiem i przeżyć takie spotkanie. Wspomnijmy dla przykładu, jak Mojżesz, gdy Bóg przemawiał do niego w krzaku gorejącym, „zasłonił twarz, bał się bowiem zwrócić oczy na Boga”. Izajasz, gdy ogląda chwałę Boga, jest przerażony i woła: „biada mi, jestem zgubiony! Wszak jestem mężem o nieczystych wargach, a moje oczy oglądały Króla, Pana Zastępów!”. W ten sposób zostało przedstawione powszechne w tamtych czasach poczucie, że człowiek jest niegodny, aby stanąć twarzą w twarz z Bogiem, bo jest grzeszny, nieczysty. Potrzeba było pośredników - proroków, kapłanów.

W Jezusie mamy bezpośredni przystęp do Ojca. Jezus w rozmowie z Samarytanką mówi, że odtąd cześć Bogu będzie się oddawać w Duchu i Prawdzie. Słowa i gesty Jezusa znoszą starotestamentalne zakazy i dodają odwagi. Fakt grzeszności nie jest przeszkodą w zwracaniu się do Boga. Nie trzeba być najpierw czystym i doskonałym, aby móc zacząć modlitwę. Jezus przyszedł do grzeszników, nie do sprawiedliwych, a więc jedyną przeszkodą, tym, co uniemożliwia zwrócenie się do Boga, jest zamknięcie serca. Pośrednictwo między grzesznym człowiekiem a doskonałym Bogiem, takie, jakie jest obecne w Starym Testamencie, przestało być potrzebne. Jedynym pośrednikiem jest sam Jezus, który wstawia się za nami.

Jednak jest w starotestamentalnych zapisach coś, o czym warto dzisiaj szczególnie pamiętać. Otóż jest w nich obecne poczucie świętości, potrzeba zachowania szacunku wobec sacrum. Tego dzisiaj wokół nas jest bardzo mało. Zanika jakaś niewidoczna hierarchia godności, odruch szacunku wobec tego, co piękne, dobre, święte. To niedobrze, bo gdy zanikają hierarchie ducha, wcale nie osiąga się stanu powszechnej równości i braterstwa. W ich miejsce rosną inne hierarchie - siły, pieniądza i władzy, pojmowanej wyłącznie jako przewaga.


CZYTANIA LITURGICZNE (26 I - 2 II)

4. NIEDZIELA ZWYKŁA - ŚWIĘTO OFIAROWANIA PAŃSKIEGO: Ml 3, 1-4; Ps 24; Hbr 2, 14-18; Łk 2, 22-40;
PONIEDZIAŁEK: Hbr 11,32-40; Ps 31; Mk 5, 1-20;
WTOREK: Hbr 12, 1-4; Ps 22; Mk 5, 21-43;
ŚRODA: Hbr 12, 4-7. 11-15; Ps 103; Mk 6, 1-6;
CZWARTEK: Hbr 12, 18-19. 21-24; Ps 48; Mk 6, 7-13;
PIĄTEK: Hbr 13, 1-8; Ps 27; Mk 6, 14-29;
SOBOTA: Hbr 13, 15-17. 20-21; Ps 23; Mk 6, 30-34;
5. NIEDZIELA ZWYKŁA: Hi 7, 1-4. 6-7; Ps 147a; 1 Kor 9, 16-19. 22-23; Mk 1, 29-39.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 5/2003