Reklama

Ładowanie...

Obraz tygodnia

07.11.2004
Czyta się kilka minut
Nowy przewodniczący Komisji Europejskiej, Portugalczyk Jose Manuel Barroso, poprosił Parlament Europejski o odłożenie głosowania nad jej składem, bo uznał, że w obecnym kształcie nie otrzyma ona wotum zaufania. Powodem napięcia jest kandydatura katolickiego filozofa z Włoch Rocco Buttiglionego na komisarza spraw wewnętrznych i sprawiedliwości (Buttiglione, który ma się zajmować m.in. walką z dyskryminacją mniejszości, deklaruje, że uważa homoseksualizm za grzech, a kobiety samotnie wychowujące dzieci nazywa złymi matkami). W cieniu sporów o kształt Komisji w Rzymie podpisano pierwszą konstytucję UE. Choć musi ona jeszcze zostać ratyfikowana przez parlamenty krajów członkowskich, a w co najmniej 11 krajach - m.in. w Polsce - odbędą się referenda w tej sprawie, samo podpisanie Jan Paweł II nazwał "niezwykle ważnym momentem w budowie nowej Europy", na którą "patrzymy z ufnością". W chwili zamknięcia tego numeru "TP" sondaże wskazywały na zwycięstwo w I turze wyborów prezydenckich na Ukrainie przywódcy opozycji, deklarującego otwarcie kraju na Europę, Wiktora Juszczenki, który miał kilka punktów przewagi nad kandydatem obozu władzy, premierem Wiktorem Janukowyczem. Druga tura odbędzie się 21 listopada. Na kilka dni przed pierwszym głosowaniem w Kijowie gościł prezydent Rosji Władimir Putin, wzywający do głosowania na Janukowycza. Izraelski parlament zgodził się na opuszczenie przez wojsko i osadników okupowanej od 37 lat Strefy Gazy. To jedna z najważniejszych decyzji w historii kraju, zapowiadająca uzyskanie przez Palestyńczyków niepodległości. l Poważnie chory przywódca Autonomii Palestyńskiej Jaser Arafat opuścił za zgodą władz Izraela areszt domowy w Ramallah i udał się na leczenie do Paryża. Telewizja Al Dżazira wyemitowała wystąpienie Osamy bin Ladena, w którym najbardziej poszukiwany terrorysta świata komentował zbliżające się wybory prezydenckie w USA, kolejny raz przyznawał się do zamachów z 11 września i deklarował, że są powody, by atak powtórzyć. W Iraku porwano Teresę Borcz, Polkę mieszkającą w Bagdadzie. Terroryści zażądali wycofania naszych wojsk i zwolnienia irackich kobiet z amerykańskich więzień, choć część ekspertów uważa, że naprawdę chodzi im o okup. Rząd i prezydent RP deklarują, że nie będą negocjować z terrorystami, ale zrobią wszystko, by Polka "wyszła z tego cała i zdrowa". Na zamkniętym posiedzeniu sejmowej komisji śledczej badającej aferę Orlenu mówiono m.in., że firmę J&S, która pośredniczy w dostawach rosyjskiej ropy do Polski, założyły rosyjskie służby specjalne. Były szef UOP Zbigniew Siemiątkowski opisywał "nowy imperializm gospodarczy" Moskwy na rynku paliw w Europie Wschodniej: "wczoraj tanki, dzisiaj ropa, komisarzy zastąpili dzisiaj politycy i biznesmeni". Mniej przekonująco wypadły zeznania Siemiątkowskiego na temat ciągu przypadków, który doprowadził do zatrzymania w lutym 2002 r. prezesa Orlenu Andrzeja Modrzejewskiego. Podczas obrad komisji ujawniono także, że szef Gabinetu Prezydenta min. Marek Ungier poinformował Wiesława Kaczmarka o tym, że b. minister skarbu jest sprawdzany przez ABW w związku z podejrzeniem o wzięcie łapówki od rosyjskiego koncernu Łukoil - posłowie zawiadomili prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez prezydenckiego ministra. Prawo i Sprawiedliwość, które w ubiegłym tygodniu przegrało sejmowe głosowanie w sprawie przywrócenia kary śmierci, złożyło kolejną propozycję nowelizacji kodeksu karnego, tym razem wprowadzającą bezwzględne dożywocie. Sąd lustracyjny zdecydował, że Henryk Karkosza, oskarżany przez dawnych kolegów z opozycji o współpracę z SB, będzie miał proces lustracyjny. Dotąd przed sądem stawały tylko osoby pełniące funkcje publiczne, ale założyciel podziemnej Oficyny Literackiej przekonał sędziów, że proces będzie dla niego jedyną szansą na oczyszczenie się z pomówień. Ryszard Bender nie musi przepraszać Jerzego Urbana za nazwanie go "Goebbelsem stanu wojennego" - uznał lubelski sąd apelacyjny, kończąc 12-letnią batalię między obu panami. W związku z chorobą Adama Michnika sąd odroczył proces cywilny, wytoczony redaktorowi naczelnemu "Gazety Wyborczej" przez Heritage Films. Przed sejmową komisją śledczą Michnik powiedział, że słyszał, iż należąca do Lwa Rywina firma jest pralnią brudnych pieniędzy. Po krytycznej dla SLD publikacji w "Dzienniku Wschodnim" w redakcji pisma pojawił się lider lubelskiego Sojuszu Grzegorz Kurczuk i zagroził, że pismo straci reklamodawców - poinformowała "Rzeczpospolita". Komisja śledcza badająca aferę Orlenu nie była przez jakiś czas w stanie wezwać najbogatszego Polaka Jana Kulczyka, bo... nie znała jego adresu. Tymczasem biznesmen, który opublikował w prasie płatne ogłoszenie, dementujące informacje z odtajnionych notatek Agencji Wywiadu, zdążył wyjechać z kraju: ponoć przebywa na leczeniu w USA.
0

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Masz już konto? Zaloguj się

Dostęp trzymiesięczny
69,90 zł

Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp roczny
199,90 zł

360 zł 160 zł taniej 
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp 10/10
10,00 zł

Przez 10 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]