„Absolutni debiutanci” Netfliksa: fantazja o pięknym dorastaniu

W każdy serial, zwłaszcza robiony dla wielkiej platformy streamingowej, wpisana jest kalkulacja. Tym razem nie sformatowała talentu i wrażliwości młodych twórców.

10.11.2023

Czyta się kilka minut

materiały prasowe
„Absolutni debiutanci”, Netflix / materiały prasowe

„Właśnie nikt taki nie jest” – napisał kiedyś zdegustowany internauta o serialu „Tacy właśnie jesteśmy”. Najwyraźniej nie utożsamiał się z nastolatkami sportretowanymi przez Lucę Guadagnina. Podobne głosy można usłyszeć przy okazji polskiej produkcji Netfliksa, wyreżyserowanej przez Kamilę Taraburę i Katarzynę Warzechę. Zawsze można powiedzieć, że nikt się tak nie zachowuje, nikt tak nie mówi, nikt nie ma takich rodziców… 

Jednakże „Absolutni debiutanci” nie dążą do całkowitej reprezentacji pokoleniowej i nie wymuszają na nas prostej identyfikacji. Pokonują rodzime seriale młodzieżowe przede wszystkim swoim na poły kozackim, na poły niewinnym spojrzeniem, które sprawia, że w takim świecie po prostu chce się przebywać. 

Od początku ta wakacyjna rzeczywistość wydaje się nazbyt intensywna, jakby przesterowana. Ale czy może być inaczej, kiedy ma się dziewiętnaście lat, nieodkrytą jeszcze na dobre seksualność, a pomysły, marzenia, możliwości również tworzą wielką niewiadomą? Zwłaszcza jeśli obejrzało się setki filmów i chciałoby się kiedyś samemu je robić. 

Szczególnie Lena (Martyna Byczkowska) patrzy na życie przez wyimaginowany obiektyw. Co więcej, jako osoba ze spektrum autyzmu bywa emocjonalnie niestabilna i nieadekwatna w swoich reakcjach. Z kolei jej przyjaciel Niko (Bartłomiej Deklewa), z którym dziewczyna kręci nad morzem etiudę na egzamin do „filmówki”, ma problem z wystąpieniem przed kamerą w scenie erotycznej. Są ze sobą nazbyt blisko, by po prostu odegrać role kochanków, i zarazem zbyt daleko, by zrobić to w pełni przekonująco. 

Zmysły, hormony, lęki, ambicje tworzą tu iście wybuchowy koktajl. I nie słowa ważą najwięcej, lecz emocje i nastroje. Dlatego serial, dość przewidywalny w wymiarze narracyjnym, pozostaje urokliwy i zaskakujący w swoich międzyludzkich przepływach. A także w odmalowaniu klimatu miejsca i czasu – operator Tomasz Naumiuk potrafi złapać nadbałtyckie światło u schyłku lata. 

materiały prasowe
materiały prasowe

Można się tu przyczepić do wielu rzeczy. Że „Debiutanci” skupiają się na dzieciakach z uprzywilejowanej „warszawki” z problemami pierwszego świata, podczas gdy równie interesująca para, czyli sportowiec Igor (Jan Sałasiński) i kelnerka Malwina (Paulina Krzyżańska) stanowi jedynie dopełnienie ich historii. Że postępowi rodzice Leny czy Nika, spędzający z nimi lato w nadmorskim domku, ukazani zostali za bardzo „młodziakowo”, a i ich dorosłym dylematom nie pozwolono wybrzmieć. Że zgodnie z netfliksową modą (czy kalkulacją) tak dużo tu seksualnej „płynności” i pytania, „z kim naprawdę chcesz to zrobić”. 

Twórczyniom nie chodzi jednak o prowokowanie czy wywoływanie mokrych koszmarów u ludzi pokroju ministra Czarnka i kuratorki Nowak. Raczej o przyjemność współprzeżywania z bohaterami pierwszych doznań albo po prostu o łagodny uśmiech nad ich nieporadnością czy naiwnością. 

Bo chociaż gdzieś to wszystko już było (litania pośrednich i bezpośrednich nawiązań serialowo-filmowych byłaby całkiem spora), ten przeznaczony dla globalnej widowni serial broni się jako bardzo „nasza” fantazja o pięknym dorastaniu. Na przekór fatalistycznym prognozom, społecznym nierównościom, kryzysowi zdrowia psychicznego, nie mówiąc o upupiającej, skrajnie upolitycznionej i nieprzystającej do nastoletnich doświadczeń edukacji. 

To fenomen: polskie kino zdobywa nominacje do najważniejszych nagród

W ciągu ostatnich 10 lat polskie filmy zdobywały rekordową liczbę nominacji do najważniejszych nagród filmowych świata, zostawialiśmy w tyle m.in. Hiszpanię, Francję, Niemcy i kraje skandynawskie. Szkoda tylko, że ani razu nie wystawiliśmy w oscarowym biegu Agnieszki Smoczyńskiej. Z nią mielibyśmy jeszcze większe szanse.

Dlatego tak przekonująco wypadają na ekranie młodzi aktorzy, nieopatrzeni i nieskażeni serialową czy teatralną manierą. Nawet kiedy ich postacie błaznują, są w tym naturalne. W scenach seksualnej bliskości czuć zaś kobiecą rękę – raz bywa bezpruderyjnie, to znów subtelnie i z polotem. 

Do tego wszystkiego dołóżmy autotematyczną i wyjątkowo aktualną refleksję nad byciem filmowcem: jak bardzo bywa egocentryczne i jak często w tej profesji cel uświęca środki. Nie razi więc, gdy w finale debiutujące (choć nagradzane już w krótkim metrażu) reżyserki wyraźnie mrugają do nas okiem. Zamiast kolejnego generycznego produktu z tagiem „seks, nagość, wulgarny język”, okraszonego dla większych zasięgów ponadpokoleniową ścieżką dźwiękową (tutaj skądinąd świetnie dobraną), otrzymujemy rozwibrowaną sensualnie i nasyconą kinofilskimi aluzjami opowieść. Przeznaczoną nie tylko dla młodych dorosłych.      

ABSOLUTNI DEBIUTANCI –  reż. Kamila Tarabura, Katarzyna Warzecha. Prod. Polska 2023. Odc. 1 – 6 . Netflix.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej