Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Osiemnastu nominatów jest poniżej 80. roku życia, ma zatem prawo uczestniczyć w ewentualnym konklawe. Trzy nominacje są honorowe, gdyż dotyczą duchownych powyżej 80. roku życia. Tym razem większość nominatów (aż 9) pochodzi z Europy. Papież uhonorował kapeluszem kardynalskim też kilka ważnych stolic: Jerozolimę, Madryt, Kapsztad, Hongkong, Bogotę oraz trzech współpracowników z Kurii Rzymskiej: prefekta Dykasterii ds. Biskupów, Amerykanina abp. Roberta Francisa Prevosta, prefekta Dykasterii ds. Kościołów Wschodnich, Włocha abp. Claudio Gugerottiego, oraz nowego prefekta Dykasterii Nauki Wiary, Argentyńczyka abp. Víctora Manuela Fernándeza.
PIĄTA EWANGELIA. ABP GRZEGORZ RYŚ O ŚW. FRANCISZKU
Ks. Grzegorz Ryś: Franciszek mówił o radości, która nie rozmija się z krzyżem. Ofiara, jaką składa się Bogu, musi być radosna - choć nie musi być przyjemna. Dzisiaj myli się nam radość z przyjemnością. Jemu się nie myliło >>>>
Są też nominacje nietypowe – np. kardynałem został biskup pomocniczy Lizbony Américo Manuel Alves Aguiar i dwóch zakonników: przełożony generalny salezjanów ks. Ángel Fernández Artime z Hiszpanii i bez prawa udziału w konklawe spowiednik w sanktuarium Matki Bożej Pompejańskiej w Buenos Aires kapucyn o. Luis Pascual Dri. Aż trzema nominacjami kardynalskimi papież wyróżnił swoją ojczyznę: oprócz tego ostatniego i nowego prefekta Dykasterii Nauki Wiary, kardynałem został arcybiskup Kordoby – jezuita Ángel Sixto Rossi.
MAMY SZCZĘŚCIE DO PAPIEŻY
Abp GRZEGORZ RYŚ: Wciąż żywa jest pamięć o Janie Pawle II, więc łatwo dajemy sobie wmówić, że Franciszek jest jego przeciwieństwem. Chciałbym, żeby wszyscy, którzy mówią o tym wyimaginowanym konflikcie, przeczytali teksty obu papieży >>>>
Do nominacji spoza tradycyjnego klucza należy także kapelusz kardynalski dla abp. Rysia. Archidiecezja łódzka jest stosunkowo młodą diecezją – ustanowioną w 1920 r., a metropolią dopiero od 2004 r. – i nigdy nie należała do stolic kardynalskich.
WASAL ŚWIĘTEGO PIOTRA
Bp Grzegorz Ryś, historyk Kościoła: Nasza wspólnota państwowa narodziła się z kolebki, którą była chrzcielnica Mieszka. Inna sprawa, ile czasu musiało upłynąć od jej niemowlęctwa do dojrzałości >>>>
Abp Grzegorz Ryś urodził się w Krakowie w 1964 r. Jest związany z Ruchem Światło-Życie i Drogą Neokatechumenalną. W 1988 r. otrzymał w Krakowie święcenia kapłańskie oraz ukończył Wydział Historyczny Papieskiej Akademii Teologicznej, z którym związał się następnie pracą naukową. W latach 2007-2011 pełnił funkcję rektora Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Krakowskiej. W 2011 r. został biskupem pomocniczym w Krakowie, a w 2017 r. Franciszek mianował go arcybiskupem metropolitą łódzkim, gdzie wprowadził m.in. doroczne rekolekcje kapłańskie i rekolekcje wielkopostne dla młodzieży „Arena Młodych”, w których uczestniczy co roku kilka tysięcy młodych ludzi.
PAMIĘĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Jego homilie i konferencje rekolekcyjne cieszą się dużym zainteresowaniem w internecie. Był komentatorem w radiu i telewizji pielgrzymek do Polski Jana Pawła II, a po jego śmierci współorganizował czuwania. Napisał też rozważania Drogi Krzyżowej, którą odprawiał papież Franciszek podczas Światowych Dni Młodzieży w 2016 r. w Krakowie.
OKRUCHY SŁOWA
ROZWAŻANIA BIBLIJNE I INNE TEKSTY ABP. GRZEGORZA RYSIA W TYGODNIKU POWSZECHNYM >>>>
Abp Ryś w swojej pracy naukowej nie unikał kłopotliwych dla Kościoła tematów: habilitację poświęcił osobie Jana Husa, ma na koncie też historyczne monografie o inkwizycji i celibacie kapłańskim. W 2011 r. po śmierci abp. Józefa Życińskiego przejął w „Tygodniku Powszechnym” jego rubrykę „Okruchy Słowa”. Od tego czasu co tydzień na naszych łamach publikowany jest komentarz łódzkiego arcybiskupa do Pisma Świętego. Ostatnio Franciszek w ramach własnej puli nominacji mianował abp. Rysia członkiem zgromadzenia Synodu Biskupów poświęconego synodalności, który obradować będzie w Rzymie w październiku.
ABP GRZEGORZ RYŚ, REFORMACJA I EKUMENIZM
Katolikom łatwo o komfort, że jesteśmy „tu, gdzie trzeba”, a niech inni się martwią. Od tego krok do oskarżenia luteran o to, że „nie chcą do nas wrócić”. Taka postawa nie ma nic wspólnego z tym, co Kościół rozumie dziś przez ekumenizm >>>>