Sztuka Powszechnie Nieznana (2): Średniowieczne krucyfiksy animowane

Mało kto dzisiaj wie, że średniowieczne figury ukrzyżowanego Chrystusa miewały ruchome części: ramiona, nogi, głowy, a nawet oczy lub usta. Do dziś zachowało się ponad 130 średniowiecznych animowanych figur Chrystusa ukrzyżowanego. Po co je tworzono? I czy mogły wpłynąć na rozwój legend o cudownych krucyfiksach? – opowiada Magdalena Łanuszka.

09.04.2020

Czyta się kilka minut

Podkast Powszechny / cykl Sztuka Powszechnie Nieznana
Podkast Powszechny / cykl Sztuka Powszechnie Nieznana

Niektóre z animowanych krucyfiksów były naprawdę realistycznie wykonane – z prawdziwymi włosami albo nawet z powłoką z bydlęcej skóry. W jaki sposób tworzono i wykorzystywano takie dzieła sztuki? Jakie ich przykłady zachowały się do dziś w Polsce? Jak tego typu rzeźby mogły wpłynąć na rozwój legend o cudownych krucyfiksach?

„Sztuka Powszechnie Nieznana” to nowy autorski cykl Magdaleny Łanuszki w Podkaście Powszechnym. W drugim odcinku nasza autorka, doktor historii sztuki, mediewistka i pasjonatka sztuki średniowiecznej, zaprasza do wysłuchania ciekawostek o wybranych egzemplarzach animowanych rzeźb Chrystusa ukrzyżowanego.

Dzieła omawiane w audycji:

Chrystus animowany, poł. XII w./1 ćw. XIII w., Museu Grão Vasco, Viseu, Portugalia, inv. 890 (Photo: José Pessoa/DGPC/ADF), wg: Carla Varela Fernandes, „PATHOS– the bodies of Christ on the Cross...” w: RIHA Journal 0078 (28 November 2013), il. 1

 

Chrystus z katedry w Burgos, 2 ćw. XIV w., fot. PMRMaeyaert / Wikimedia

 

Adres URL dla Zdalne wideo

 

Chrystus z Chełmna, 3 ćw. XIV w., Zespół klasztorny Sióstr Miłosierdzia w Chełmnie (dawny klasztor cysterek), fot. Pko / Wikimedia

 

Głowa Chrystusa z Chełmna fot. Pko / Wikimedia

 

Chrystus z klasztoru dominikanów w Krakowie, 2 poł. XVII w., fot. Michał Kurzej / za uprzejmą zgodą autora

 

Zdjęcia RTG pasa biodrowego figury Chrystusa z klasztoru dominikanów w Krakowie, fot. Wawrzyniec Woźniak / za uprzejmą zgodą autora

 

Zdjęcia RTG ramion figury Chrystusa z klasztoru dominikanów w Krakowie, fot. Wawrzyniec Woźniak / za uprzejmą zgodą autora

 

Od Autorki:

Po opublikowaniu tego odcinka podkastu dostałam wiadomość od prof. Juliusza Raczkowskiego z Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, zawierającą najnowsze, nieznane mi dotychczas wyniki badań nad krucyfiksem z Chełmna, opublikowane niedawno w książce „Księga klasztorów ziemi chełmińskiej w średniowieczu; tom 1. Chełmno” (Monika Jakubek-Raczkowska, Piotr Oliński, Juliusz Raczkowski; Toruń 2019; nota katalogowa obiektu na s. 282-286). Okazuje się, że rzeźba Chrystusa z Chełmna, którą należy datować ok. 1340 r., nie pochodzi z dawnego klasztoru cysterek, ale z pofranciszkańskiego kościoła pw. św. Jakuba i św. Mikołaja w Chełmnie. Dopiero w 1. ćw. XIX w., w okresie kasaty chełmińskich franciszkanów, rzeźba ta  została przejęta przez Siostry Miłosierdzia, którym przekazano kościół św. Jakuba, a następnie zespół pocysterski. M.in. rozmiary figury (270 cm długości; cały krucyfiks z krzyżem miał zapewne około 5 m wysokości), jak również jej forma, wskazują na to, że służyła ona do inscenizacji pasyjnych skierowanych do masowego odbiorcy (franciszkanie promowali dramaty liturgiczne przeznaczone dla szerokich grup wiernych), nie zaś do kontemplacji w zamkniętym gronie cysterek, w nurcie żeńskiej duchowości klasztornej o mistycznej orientacji.

Bardzo serdecznie dziękuję Profesorowi Raczkowskiemu za udostępnienie mi tych informacji i polecam Państwa uwadze wspomnianą publikację.

Zobacz także:

Podkast - stopka do wstrzyknięcia

PODKAST TYGODNIKA POWSZECHNEGO

Wszystkie odcinki »

Słuchaj w: Spotify Apple Podcasts Google Podcasts Lecton RSS

„Podkast Tygodnika Powszechnego”: o najważniejszych tematach z autorami i gośćmi „Tygodnika” rozmawiają Michał Kuźmiński Krzysztof Story. A także autorskie cykle: Jagielski Story, gdzie co dwa tygodnie informacje o najważniejszych wydarzeniach przeplatają się z historiami i anegdotami z podróży i pracy jednego z najwybitniejszych polskich reporterów i korespondentów wojennych, Wojciecha Jagielskiego, z którym rozmawia Krzysztof Story Punkt zwrotny oraz Własny pokójKatarzyna Kubisiowska i jej goście | Sztuka powszechnie nieznanaMagdalena Łanuszka odkrywa dla nas na nowo średniowieczne dzieła | Miesiąc w nauce z autorskim przeglądem newsów naukowych Łukasza Lamży. 

PODOBAŁ CI SIĘ PODKAST? WSPIERAJ NAS NA PATRONITE »

Weź, słuchaj!

Współwydawcą Podkastu Powszechnego jest Fundacja Tygodnika Powszechnego

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Absol­wentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, doktor historii sztuki, medie­wistka. Ma na koncie współpracę z różnymi instytucjami: w zakresie dydaktyki (wykłady m.in. dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Otwartego AGH, licznych… więcej