Reklama

Opowieści z pustego Betlejem

Opowieści z pustego Betlejem

21.12.2020
Czyta się kilka minut
Dzisiejsze miasto Betlejem jest domem dla ponad 30 tys. Palestyńczyków: w większości muzułmanów, lecz także i chrześcijan. Rozbudowa żydowskich osiedli i coraz trudniejsza sytuacja ekonomiczna, zwłaszcza w związku z ograniczeniami spowodowanymi pandemią, uprzykrza ludziom życie. Miasto, które dla chrześcijan jest początkiem historii Zbawienia, to dziś „miasto za murem”. W dźwiękową podróż do przedświątecznego Betlejem w dobie pandemii zabiera Państwa Karolina Przewrocka-Aderet.
Zamknięte z powodu pandemii koronawirusa sklepy w Betlejem, grudzień 2020 r. / fot. HAZEM BADER / AFP / East News
Zamknięte z powodu pandemii koronawirusa sklepy w Betlejem, grudzień 2020 r. / fot. HAZEM BADER / AFP / East News

Posłuchaj

Z

Z tętniącego życiem centrum Jerozolimy droga do Betlejem wiedzie na południowy zachód. Przez osiedle Malha, ogród zoologiczny, mały posterunek wojskowy, i zaraz potem, tuż za Zieloną Linią, zakręca ku wschodowi. Krajobraz – z zielonych, pokrytych tarasami i drzewkami oliwnymi wzgórz – przechodzi we wzgórza skaliste. Jedziemy dalej obok żydowskiego osiedla Har Gilo, przez czyste uliczki palestyńskiego Beit Jalla, prosto do Betlejem. Żadnych checkpointów, przejścia granicznego, muru, wojska – ot, zwykła droga z miasta do miasta. Jeśli nie liczyć tych wielkich, czerwonych tablic, informujących w trzech językach, że oto znajdujemy się na Zachodnim Brzegu Jordanu, w obszarze A, będącym pod kontrolą Autonomii Palestyńskiej. Że wjazd dla obywateli Izraela jest surowo wzbroniony, zagraża ich życiu i łamie izraelskie prawo.

Położone zaledwie 10 km od Jerozolimy miasto Betlejem jest domem dla nieco ponad 30 tysięcy Palestyńczyków: w większości muzułmanów, lecz także i chrześcijan. Populacja się zmniejsza: postępująca na tym terenie rozbudowa żydowskich osiedli i coraz trudniejsza sytuacja ekonomiczna skutecznie uprzykrza ludziom życie. Mieszkańcy mówią o swoim domu: „miasto za murem” bo Izraelczycy z lęku przed napływem palestyńskich terrorystów wznieśli tu 8-metrowy betonowy płot separacyjny.

Symboliczne, że tyle bólu i lęku kryje się w miejscu, które dla chrześcijan jest przecież początkiem tego, co jest istotą ich wiary: historii Zbawienia.

Karolina Przewrocka-Aderet zabiera Państwa w podróż do przedświątecznego Betlejem w dobie pandemii.

Specjalnie dla Podkastu Powszechnego tradycyjne utwory świąteczne: Shlom Lekh Maryam, Shub hol oraz Horoem Bofartho na oud – lutni arabskiej, wykonał Wassim Ibrahim.

CZYTAJ TAKŻE: Karolina Przewrocka-Aderet: Betlejem na talerzu

pobierz RSS Słuchaj w iTunes Słuchaj w Google Podcasts Słuchaj w Spotify Lecton

PODKAST POWSZECHNY

Oficjalny podkast „Tygodnika Powszechnego”: rozmowy z naszymi dziennikarzami, autorami i gośćmi. Tematy, kraj, świat, wiara i kultura, nauka i zmysły. Poważnie, a czasem mniej poważnie. Zapraszają Marta Filipiuk-Michniewicz, Michał Kuźmiński i Marcin Żyła.

Co miesiąc także audycje w autorskich cyklach: Punkt zwrotny oraz Własny pokój: Katarzyna Kubisiowska i jej goście | #DOM, czyli rozmowy Krzysztofa Storego o małej ojczyźnie | Sztuka powszechnie nieznana: Magdalena Łanuszka odkrywa dla nas na nowo średniowieczne dzieła | Miesiąc w nauce z autorskim przeglądem newsów naukowych Łukasza Lamży | Opowieści z Izraela: korespondencje Karoliny Przewrockiej-Aderet 

Weź, słuchaj!

Wszystkie odcinki »

Współwydawcą Podkastu Powszechnego jest Fundacja Tygodnika Powszechnego

Współpraca: Audioteka.pl

 

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.