Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Przebiegłość pamięci

Przebiegłość pamięci

08.05.2017
Czyta się kilka minut
W jednym z pierwszych wierszy otwierających tom „Pamięć zewnętrzna” Jurczak pisze: „więc let’s manicheizm bo nie ma poezji / a tu i ówdzie pokój ludziom wolnej woli”.
T

Ten najklasyczniejszy ze wszystkich toposów, mówiący o śmierci poezji, nabiera tu nowego znaczenia – tom Jurczaka dobitnie pokazuje, że poezja w epoce cyfrowej ma się świetnie (może nawet lepiej niż niegdyś). „Spam jest zasadą wszechrzeczy i to nas kiedyś zabije / jeżeli wcześniej nie wzmocni” – rzeczywistość „Pamięci zewnętrznej” jest faktycznie już nieodwracalnie zainfekowana internetowymi i cyfrowymi odpadkami. Wielkie obietnice lepszego i sterylnego świata, które nowe technologie składały nam jeszcze kilka dekad temu, wracają dziś w postaci szyderczego śmiechu. Na szczęście Jurczak na tę drwinę nie odpowiada rozpaczą ani – co chyba najważniejsze – naiwną nostalgią. Jego głos zestraja się z tymi nowymi formami komunikacji (często osuwającej się w bełkot i bezsensowny szum), współbrzmi z nimi, a momentami nawet je przekracza. I gdy mówi: „wynajdę sobie dykcję jasną jak światłowód / / ułożę pod językiem poczekam aż wzejdzie”, to nie ma w tym ironii, bo poezja ta, choć dotyka stosunkowo nowych przestrzeni języka, w swojej funkcji pozostaje niezmienna. Wszak motto z Miłosza otwierające tomik nie jest przypadkowe. ©

Radosław Jurczak, PAMIĘĆ ZEWNĘTRZNA, Dom Literatury w Łodzi / Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi / Tłocznia Wydawnicza ACH JO z Krakowa, Łódź-Kraków 2016

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]