Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Położony na szczycie wysokiego wzgórza „Pomnik Brygady Negew”* góruje nad leżącym na pustyni miastem Beer Szewa w południowym Izraelu. To pierwsza rzeźba Karavana dopasowana ściśle do miejsca, w którym stoi, oraz do otaczającego ją krajobrazu. Pomnik ten był ambitną realizacją na wielką skalę i miał wyrażać szczególny pogląd rzeźbiarza, zgodnie z którym sztuka powinna oddziaływać na wszystkie zmysły: wzrok, słuch, dotyk i węch.
Celem projektu było więc stworzenie doświadczenia totalnego i wszechogarniającego.
Pomnik składa się z części wykonanych z szarego betonu. Szczyt wzgórza usiany jest prostymi, geometrycznymi bryłami: znajdziemy tu wieżę, rurę, podzielony na segmenty prostokątny tunel, rozszczepioną kopułę oraz liczne trójwymiarowe fale, które zbiegają się ze sobą lub tworzą ściany. Formy te pojawiały się w rzeźbach Karavana na wszystkich etapach jego pracy twórczej: są to kształty występujące w naturze, kształty życia, których artysta używa, aby wywołać w widzu potrzebę eksploracji oraz doświadczenia natury i miejsca w niej człowieka. Przechadzający się pośród rzeźb ludzie doznają czegoś niezwykłego, gdy wchodzą do ich wnętrza, zjeżdżają lub patrzą z nich w dal. Każda forma jest odbiciem samej siebie oraz odbioru siebie jako kształtu geometrycznego. Odwiedzający rzeźbę widz zostaje jej aktywnym uczestnikiem: może zajrzeć do jej wnętrza lub, będąc w środku, przez jej szczeliny spojrzeć na zewnątrz. W ten sposób, eksplorując betonowe formy, odbiorca staje się częścią dzieła sztuki. ©