Czy w Starym Testamencie można znaleźć reakcję na „Iliadę”?

Żydzi zetknęli się ze starożytnymi Grekami i kultura helleńska wywarła na nich znaczący wpływ.

07.10.2023

Czyta się kilka minut

Fot. GRAŻYNA MAKARA /
Małgorzata Kordowicz // Fot. Grażyna Makara

„A kiedy ludzie zaczęli rozmnażać się na ziemi i rodziły im się córki, ujrzeli synowie boży, że córki ludzkie były piękne. Wzięli więc sobie za żony te wszystkie, które sobie upatrzyli”. Możemy przewidzieć dalszy ciąg: zaraz na świecie pojawią się herosi. Tacy jak Herakles, którego urodziła Alkmena – córka i żona królewska – Zeusowi, albo jak jego przyrodni brat Perseusz, syn królewny Danae. Może również boginie dostrzegą, że śmiertelnicy są warci grzechu, i na świat przyjdzie ktoś podobny Achillesowi, zrodzonemu przez nimfę morską Tetydę i króla Peleusa. Jak się Państwu wydaje, skąd może pochodzić otwierający niniejszy akapit cytat?

Mitologia grecka lub rzymska wydaje się dobrym tropem. Tymczasem... są to dwa pierwsze wersy z szóstego rozdziału Księgi Rodzaju, zaczerpnięte z tzw. brytyjki – czyli najpopularniejszego w Polsce przekładu protestanckiego. Pozostańmy na razie przy nim i przyjrzyjmy się dalszemu ciągowi tej opowieści. „I rzekł Pan: Nie będzie przebywał duch mój w człowieku na zawsze, gdyż jest on tylko ciałem. Będzie więc życie jego trwać sto dwadzieścia lat. A w owych czasach, również i potem, gdy synowie boży obcowali z córkami ludzkimi, byli na ziemi olbrzymi, których im one rodziły. To są mocarze, którzy z dawien dawna byli sławni” (Rdz 6, 3-4; Biblia Warszawska, Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne).

Dzieło Jana Parandowskiego od dziesięcioleci trwa na liście licealnych lektur i rozpala wyobraźnię polskiej młodzieży. Żydzi oczywiście zetknęli się ze starożytnymi Grekami i kultura helleńska wywarła na nich znaczący wpływ, jednak do spotkania nie doszło w czasach tak zamierzchłych, byśmy w Biblii hebrajskiej odnaleźli reakcję na – dla przykładu – „Iliadę”. Szukać musimy w dziełach wcześniejszych i z tego samego – semickiego – kręgu kulturowego. 

W szkole zwykle, przy okazji omawiania biblijnego potopu, czyta się fragmencik z tzw. standardowej wersji „Eposu o Gilgameszu”. Istnieją zachowane fragmenty niekoniecznie przystających do siebie wariantów, starsze od tej wersji o prawie tysiąc lat. Pewnie już nie pamiętamy, że tytułowy bohater to potomek bogini Ninsun i króla Lugalbandy, pół boga, pół człowieka, jest więc Gilgamesz w trzech czwartych bogiem, a w jednej czwartej człowiekiem. 

Ta i podobne opowieści ze starożytnego Bliskiego Wschodu były Izraelitom znane. Wróćmy do wersu trzeciego – może trudno to dostrzec w naszym tłumaczeniu, ale Najwyższy mówi wprost, że również „heros” jest zwykłym śmiertelnikiem. Pozostaje pytanie: kim byli owi „synowie boży” i czy ich istnienie nie stanowi jawnego pogwałcenia monoteizmu? Co o nich mówią komentatorzy i midrasze? Ale o tym dopiero za tydzień.©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Jest rabinką. Absolwentka Wydziału Hebraistyki UW, uczyła hebrajskiego m. in. na UW, w WLH im. J. Kuronia i na UMCS-ie w Lublinie, a obecnie w warszawskim Liceum im. Zuzanny Ginczanki. Wydała 2 książki: polsko-hebrajski modlitewnik dla dzieci oraz wzbogacony… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 42/2023

W druku ukazał się pod tytułem: Herosi i półbogowie