Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Sztuki poezji

Sztuki poezji

08.05.2017
Czyta się kilka minut
W „13 sztukach” Piotr Janicki pozostaje przy wypracowanym w „Wyrazach uznania” dyskursie. To poetyka krótkich skeczów – żartów słowno-sytuacyjnych, zapożyczających się u Białoszewskiego.
A

Ale także skrótowych ujęć rzeczywistości z pozoru przypominających obiektywne obrazki – wiodących donikąd albo zakończonych zbijającymi z tropu puentami. W końcu Janicki buduje też wiersz z zagęszczonych konceptów, których zasadniczą energię stanowi patos „wysokich”, powszechnie kojarzonych z poezją frazesów, przełamywanych poprzez sytuacyjne „spłaszczenie” sensów wiersza. Janicki tworzy poezję kompromitując poezję: jego paliwem pozostaje wyśmiewanie związanych z nią oczekiwań – zarówno estetycznych, jak i ideowych. Podmiot, niczym stand-up comedian, mówi bez trudu zaskakująco śmieszne rzeczy, a my nie wiemy, z czego i dlaczego w ogóle się śmiejemy. Należało oczekiwać, że wiersze Janickiego w końcu zamienią się w „sztuki”: o „zawieszonym” potencjale semantycznym, zależne w całości od nieznajdującego rozwiązania suspensu, przypominające niektóre nonsensowne, krótkie formy dramatyczne Różewicza. Egzystencjalny wydźwięk całości mądrze lokuje się więc w okolicach dającego do myślenia banału; a jednak Janicki daje do myślenia także w krytycznym, nie tak zgranym tych słów znaczeniu. Poszukując sensu w poezji, kończymy często nie z wierszem, ale z jego banalnym, zgrabnie podsuwanym przez krytyczną tradycję „rozumieniem”. ©

Piotr Janicki, 13 SZTUK, Fundacja im. Tymoteusza Karpowicza, Białystok 2016

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]