Szaleństwo i metoda

Jarmarczne lustro ze srebrnej, szeleszczącej folii, przez które przechodzą przygodni widzowie obskurnego teatrzyku w "Parnassusie", najnowszym filmie Terry’ego Gilliama, to trafna metafora jego twórczości. Kina kuglarskiego i wizjonerskiego zarazem, o skomplikowanej architektonice, przenoszącego w sztuczne raje albo do sztucznych piekieł. I jeśli wolno mówić o jakimkolwiek zwierciadle w przypadku brytyjskiego reżysera, nie przechadza się ono po wydeptanym gościńcu świata, lecz dzikimi ścieżkami jego osobistego bestiarium.
Sklepik z marzeniami
Jako trzynastolatek zatrudnił się ponoć dorywczo w objazdowym cyrku, gdzie poznał tajemnice gabinetu osobliwości. I tak naprawdę nigdy z niego nie wyszedł - czy przypomnimy purnonsensowego "Jabberwocky’ego" z początku jego pracy (1977), czy hipnotyczną "Krainę traw" z okresu dojrzałego (...
DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Tak, chcę
czytać więcej »
Masz już konto? Zaloguj się
Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
Podobne teksty
Newsletter
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]