Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Opisanie Ameryki

Opisanie Ameryki

19.10.2015
Czyta się kilka minut
Współczesna powieść amerykańska to nie tylko, ani nawet nie przede wszystkim Robert Coover czy Jonathan Franzen. Jeśli zdecydowaliśmy się na tak obfitą prezentację obu autorów, to dlatego, że są oni gośćmi tegorocznej edycji Festiwalu Conrada.
Okładka dodatku: Magazyn Literacki – Jonathan Franzen i amerykańska powieść
P

Pierwszy z nich kojarzony jest przede wszystkim z postmodernizmem, z literaturą eksperymentalną, z takim sposobem pisania, w którym język i forma są najważniejsze, tematy zaś wyłaniają się spomiędzy kunsztownych zdań i błyskotliwie skomponowanych akapitów.

Drugi natomiast uchodzi za odnowiciela wielkiej powieści realistycznej, pisarza, który z uwagą przygląda się dzisiejszemu społeczeństwu amerykańskiemu i opisuje jego specyficzną strukturę, daje nam wgląd w procesy, które ukształtowały amerykańskiego ducha. To oczywiście przesada – Franzen jest przede wszystkim ironicznym i krytycznym obserwatorem, choć nie można mu odmówić genialnego słuchu językowego, dzięki któremu każdy wymyślony przez niego dialog stanowi rodzaj prześwitu – widać przez niego świat, który raz wydaje nam się bliski, raz odległy, a nawet obcy.

Jeszcze kilka lat temu o postmodernizmie mówiło się w Polsce bardzo dużo. Dziś wspominają o nim niemal wyłącznie historycy literatury. Ale być może nie przepracowaliśmy tego tematu do końca? Być może potraktowaliśmy go nazbyt powierzchownie? Stąd Coover. Przeciwwagą dla niego jest właśnie Franzen, określany mianem Wielkiego Amerykańskiego Powieściopisarza, którego kapitalne „Korekty” można czytać również jako komentarz do przemian zachodzących w innych częściach globu, zwłaszcza w Europie Środkowowschodniej.

Zapraszamy Państwa do lektury i do udziału w festiwalowych dyskusjach. To ten rodzaj literackiego doświadczenia, do którego doskonale pasują słowa Franzena: „Cóż, przykro mi, ale mam dla wszystkich komunikat: Nic już nigdy nie będzie tak, jak kiedyś!”.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Urodzony w 1978 roku. Filozof literatury, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]