Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Największa i najważniejsza

Największa i najważniejsza

04.06.2018
Czyta się kilka minut
Magistrala węglowa to zapomniany projekt infrastrukturalny Polski międzywojennej. Dla odrodzonego w 1918 r. kraju miał znaczenie strategiczne.
Budowa linii kolejowej Bydgoszcz–Gdynia, wiadukt na odcinku Żukowo–Osowa, 11 października 1928 r. KRZYSZTOF KAMIŃSKI / MUZEUM MIASTA GDYNI
B

Był 1 marca 1933 r., krótko po jedenastej, gdy na niewielką stację kolejową Karsznice w Łódzkiem wjechał specjalny pociąg z Warszawy. Jak donosiła „Gazeta Gdańska”: 14 wagonów ciągnęły dwie lokomotywy. Na wagonach powiewały flagi biało-czerwone i trójkolorowe barwy Francji. Orkiestra grała na przemian „Mazurka Dąbrowskiego” i „Marsyliankę”.

Z pociągu wysiedli minister komunikacji Michał Butkiewicz i francuski hrabia Pierre de Cossé Brissac, wiceprezes koncernu Schneider. Powitała ich dziewczynka, wręczając kwiaty. Wraz ze świtą panowie udali się na uroczystą mszę, którą odprawiono w nowej parowozowni. Podczas nabożeństwa głos zabrał biskup łódzki Wincenty Tymieniecki. Dziennikarze szczegółowo wymienili plejadę dostojników: „były minister skarbu Matuszewski, wiceminister przemysłu i handlu Doleżal, wiceminister Nakoniecznikoff-Klukowski, wojewoda łódzki Hauke Nowak, wojewoda...

13648

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]