Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
MHF jest jedynym muzeum w Polsce, gdzie fotografia i sztuka jej wytwarzania stały się wyłącznym przedmiotem badań. W zbiorach, oprócz fotografii stereoskopowych, autochromów, ambrotypii, albuminowych, na kliszach szklanych i błonach celuloidowych, znajduje się bogaty zbiór aparatów i wyposażenia pracowni fotograficznych. Podstawą instytucji państwowej działającej w obecnej postaci były zbiory MHF im. prof. Władysława Bogackiego, należącego do Krakowskiego Towarzystwa Fotograficznego.
Istotną częścią gromadzonych fotografii jest dokumentacja wydarzeń historycznych i historii kultury, z których najcenniejszymi są: fotografie stereoskopowe upamiętniające oblężenie Paryża w 1871 r., wydarzenia polskiej wojny obronnej w 1939 r. oraz wizerunki miast włoskich i kolorowane albuminy krajobrazów Japonii. W posiadaniu Muzeum znajduje się zbiór pierwszych barwnych przeźroczy - autochromów z lat 1908-12 wykonanych przez Tadeusza Rzącę. Licznie reprezentowana jest fotografia krakowska: atelierowa, reportażowa i etnograficzna z najwybitniejszych zakładów działających już od połowy XIX stulecia. Od niedawna tworzona jest kolekcja współczesnej, polskiej i światowej, fotografii artystycznej. Ostatnimi nabytkami są prace m.in. Ericha Lessinga - fotografika współpracującego z agencjami Associated Press i Magnum Photos, oraz Edwarda Hartwiga - jednego z najwybitniejszych polskich fotografików, autora zarówno klasycznych pejzaży polskich, jak eksperymentów formalnych, zwłaszcza w fotografii czarno-białej. Obok klasyków fotografii artystycznej muzeum promuje młodych uzdolnionych artystów.
Spośród wielu wystaw Muzeum warto wymienić: “Jan Bułhak 1876-1955", “W kręgu Fotoklubu Polskiego i Fotoklubu Wileńskiego", “Krakowskie zakłady fotograficzne do 1914 r.", “Artysta czy rzemieślnik? Galicyjskie zakłady fotograficzne przełomu XIX i XX w.", “Edward Hartwig - retrospektywa", “Fortunata Obrąpalska - retrospektywa". Wystawa “Fotografia bez przeszłości" z lutego 2001 r. rozpoczęła cykl przedstawiający nowe tendencje najmłodszej fotografii polskiej.
Podstawowym mankamentem sytuacji polskiej fotografii jest brak zbioru dokumentującego jej obecny stan. Istnieją tylko wycinkowe kolekcje w Muzeach Narodowych we Wrocławiu i Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, na Zamku Ujazdowskim oraz duża wystawa w MHF. To skutek braku środków oraz pomysłu na zebranie reprezentatywnych prac polskich autorów, niezależnie od ich estetyki. W efekcie nie możemy ocenić tego, co posiadamy, zarówno na potrzeby publiczności, jak krytyki krajowej, nie mówiąc o prezentowaniu kompletnego obrazu polskiej fotografii fachowcom zagranicznym. Dlatego w gronie entuzjastów fotografii: Ryszard Twarowski - prezes zarządu sieci laboratoriów ProfiLab, Leszek Korzeniewski - Kodak Professional BU Manager, Mariusz Klonowski - prezes Data Logistics, Maciej Beiersdorf - dyrektor MHF w Krakowie, Andrzej Zych - Portfolio agent fotografów, Krzysztof Gierałtowski - artysta fotografik, zarejestrowaliśmy Fundację Rozwoju Fotografii.
Przy znaczącym poparciu finansowym Ministerstwa Kultury, gromadząc środki samorządowe (m.in. województwa małopolskiego) oraz społeczne i współpracując z MHF, planujemy stworzyć kolekcję polskiej fotografii współczesnej. Przeprowadziliśmy pozytywne rozmowy na temat projektu, m.in. z Januszem Foglerem, prezesem ZPAF, oraz Andrzejem Świetlikiem, przewodniczącym rady artystycznej ZPAF.
Robimy to ceniąc fachową pracę zespołu i dyrekcji MHF, gdzie wystawa miałaby być zlokalizowana.
KRZYSZTOF GIERAŁTOWSKI, artysta fotografik, członek FRF