Jedyne i niedocenione

W krytycznym raporcie o życiu kulturalnym w Krakowie “Żadnych złudzeń" (“TP" nr 49/03) autorzy piszą: ,,(...) do listy niewykorzystanych możliwości należałoby jeszcze dodać Muzeum Historii Fotografii, Muzeum Lotnictwa i Muzeum Przyrodnicze". Skwitowanie działalności jedynego w Polsce MHF jednym zdaniem pretensji wydaje się krzywdzące. Na jakiej podstawie autorzy sformułowali w odniesieniu do MHF w Krakowie taką opinię? Które wystawy zorganizowane przez Muzeum widzieli i recenzowali? Polecam uwadze “TP" prezentowaną aktualnie poza Muzeum wystawę “Papieski Kraków".

MHF jest jedynym muzeum w Polsce, gdzie fotografia i sztuka jej wytwarzania stały się wyłącznym przedmiotem badań. W zbiorach, oprócz fotografii stereoskopowych, autochromów, ambrotypii, albuminowych, na kliszach szklanych i błonach celuloidowych, znajduje się bogaty zbiór aparatów i wyposażenia pracowni fotograficznych. Podstawą instytucji państwowej działającej w obecnej postaci były zbiory MHF im. prof. Władysława Bogackiego, należącego do Krakowskiego Towarzystwa Fotograficznego.

Istotną częścią gromadzonych fotografii jest dokumentacja wydarzeń historycznych i historii kultury, z których najcenniejszymi są: fotografie stereoskopowe upamiętniające oblężenie Paryża w 1871 r., wydarzenia polskiej wojny obronnej w 1939 r. oraz wizerunki miast włoskich i kolorowane albuminy krajobrazów Japonii. W posiadaniu Muzeum znajduje się zbiór pierwszych barwnych przeźroczy - autochromów z lat 1908-12 wykonanych przez Tadeusza Rzącę. Licznie reprezentowana jest fotografia krakowska: atelierowa, reportażowa i etnograficzna z najwybitniejszych zakładów działających już od połowy XIX stulecia. Od niedawna tworzona jest kolekcja współczesnej, polskiej i światowej, fotografii artystycznej. Ostatnimi nabytkami są prace m.in. Ericha Lessinga - fotografika współpracującego z agencjami Associated Press i Magnum Photos, oraz Edwarda Hartwiga - jednego z najwybitniejszych polskich fotografików, autora zarówno klasycznych pejzaży polskich, jak eksperymentów formalnych, zwłaszcza w fotografii czarno-białej. Obok klasyków fotografii artystycznej muzeum promuje młodych uzdolnionych artystów.

Spośród wielu wystaw Muzeum warto wymienić: “Jan Bułhak 1876-1955", “W kręgu Fotoklubu Polskiego i Fotoklubu Wileńskiego", “Krakowskie zakłady fotograficzne do 1914 r.", “Artysta czy rzemieślnik? Galicyjskie zakłady fotograficzne przełomu XIX i XX w.", “Edward Hartwig - retrospektywa", “Fortunata Obrąpalska - retrospektywa". Wystawa “Fotografia bez przeszłości" z lutego 2001 r. rozpoczęła cykl przedstawiający nowe tendencje najmłodszej fotografii polskiej.

Podstawowym mankamentem sytuacji polskiej fotografii jest brak zbioru dokumentującego jej obecny stan. Istnieją tylko wycinkowe kolekcje w Muzeach Narodowych we Wrocławiu i Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, na Zamku Ujazdowskim oraz duża wystawa w MHF. To skutek braku środków oraz pomysłu na zebranie reprezentatywnych prac polskich autorów, niezależnie od ich estetyki. W efekcie nie możemy ocenić tego, co posiadamy, zarówno na potrzeby publiczności, jak krytyki krajowej, nie mówiąc o prezentowaniu kompletnego obrazu polskiej fotografii fachowcom zagranicznym. Dlatego w gronie entuzjastów fotografii: Ryszard Twarowski - prezes zarządu sieci laboratoriów ProfiLab, Leszek Korzeniewski - Kodak Professional BU Manager, Mariusz Klonowski - prezes Data Logistics, Maciej Beiersdorf - dyrektor MHF w Krakowie, Andrzej Zych - Portfolio agent fotografów, Krzysztof Gierałtowski - artysta fotografik, zarejestrowaliśmy Fundację Rozwoju Fotografii.

Przy znaczącym poparciu finansowym Ministerstwa Kultury, gromadząc środki samorządowe (m.in. województwa małopolskiego) oraz społeczne i współpracując z MHF, planujemy stworzyć kolekcję polskiej fotografii współczesnej. Przeprowadziliśmy pozytywne rozmowy na temat projektu, m.in. z Januszem Foglerem, prezesem ZPAF, oraz Andrzejem Świetlikiem, przewodniczącym rady artystycznej ZPAF.

Robimy to ceniąc fachową pracę zespołu i dyrekcji MHF, gdzie wystawa miałaby być zlokalizowana.

KRZYSZTOF GIERAŁTOWSKI, artysta fotografik, członek FRF

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 02/2004