Reklama

Facebook szkodzi

Facebook szkodzi

24.12.2018
Czyta się kilka minut
Na początku każdego roku Mark Zuckerberg ogłasza osobisty cel. W 2016 r. to było przebiegnięcie 365 mil, rok później dojenie krów.
MATT MCCLAIN / GETTY IMAGES
4

4 stycznia 2018 r. zapowiedział, że po serii skandali z fake newsami „naprawi Facebooka”. Dziś pytanie brzmi, czy Facebooka da się naprawić.

W 2018 r. nie było miesiąca bez skandalu. W lutym opisano, jak Rosjanie używali Facebooka do manipulowania opiniami Amerykanów. W marcu śledczy ONZ ogłosili, że portal, lekceważąc mowę nienawiści, odegrał kluczową rolę w ludobójstwie Rohingów. Zaraz potem Christopher Wylie, były pracownik Cambridge Analytica, ujawnił cały system manipulacji opiniami i wyborami milionów ludzi, o których danych dostarczył Facebook. Następne miesiące były pasmem wycieków danych. Kolejne przeprosiny Zuckerberga stały się tak schematyczne i puste, że pismo „Wired” ukuło na nie nazwę: „zuckosiny”.

Najgorszy dla Facebooka był jednak grudzień. Najpierw dziennikarze, których najął do odsiewania fake newsów, ogłosili, że czują się wykorzystani w propagandowym show i nie wierzą w jego dobre intencje. Potem dwa nowe raporty zasugerowały, że Facebook tuszował skalę działań Rosjan. Na koniec wyszło na jaw, że portal dawał dane użytkowników i wgląd w ich korespondencję m.in. Apple’owi, Amazonowi czy związanemu z Kremlem Yandexowi.

Zuckerberg w tym roku stracił 15 mld dolarów. Może stracić jeszcze więcej. Bo nie wiadomo, na jak długo ponad 2 miliardom użytkowników Facebooka starczy wiary, że to portal, który „łączy ludzi”, a nie ich sprzedaje. ©

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Dziennikarz naukowy, reporter Polsat News, gdzie prowadzi autorski program popularnonaukowy „Horyzont zdarzeń”. Współautor książki "Strefy Cyberwojny", laureat Prix CIRCOM i Halabardy...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]