Zakonnice pozywają producenta broni. Wcześniej kupiły jego akcje

Amerykańskie zakonnice wystąpiły z pozwem przeciwko firmie Smith & Wesson. Kontekst ich nowatorskiej strategii prawnej to masowe zabójstwa i miliardowe przychody.

11.12.2023

Czyta się kilka minut

Ojciec ze zdjęciem syna Daniela, który zginął w strzelaninie w szkole Sandy Hook. Waszyngton, 13 września 2023 r. / fot. Win McNamee / Getty Images
Ojciec ze zdjęciem syna Daniela, który zginął w strzelaninie w szkole Sandy Hook. Waszyngton, 13 września 2023 r. / fot. Win McNamee / Getty Images

STRZELANINY Koalicja czterech zakonów żeńskich w Stanach Zjednoczonych (dominikanek, sióstr Bon Secour, tercjarek i sióstr Najświętszych Imion Jezusa i Maryi) złożyła pozew przeciwko producentowi broni Smith & Wesson. Ich pozew należy do nowatorskich strategii prawnych, jakimi aktywiści próbują doprowadzić do ograniczenia liczby ofiar masowych mordów dokonanych z użyciem broni palnej.

Nowatorstwo polega na tym, że zakonnice w pozwie występują w roli nie aktywistek, ale... akcjonariuszek. Wspólnie kupiły ponad tysiąc akcji Smith & Wesson, co pozwala im wystąpić w sądzie w roli obrońców interesów słynnego producenta broni. W pozwie zarzucają bowiem zarządowi firmy, że sposób, w jaki produkuje, reklamuje i sprzedaje jeden z modeli broni, naraża firmę na pozwy, a akcjonariuszy – na straty.

Chodzi o niesławny półautomatyczny karabin typu AR-15 (w Stanach kosztuje równowartość nieco ponad 2 tys. złotych). Do 2004 r. sprzedaż broni mającej charakterystykę wojskowej (m.in. z magazynkiem na więcej niż 10 naboi) była zabroniona. Smith & Wesson rozpoczął sprzedaż karabinu dwa lata później. Od tamtego czasu mordercy wielokrotnie dowiedli skuteczności broni jako narzędzia masowego mordu (ostatnio w październiku, kiedy w Lewiston w stanie Maine zginęło 18 osób).

Do niedawna producentów broni przed pozwami (i wysokimi odszkodowaniami) chroniło wprowadzone w 2005 r. prawo. Jednak w zeszłym roku rodziny ofiar strzelaniny w szkole podstawowej w Sandy Hook wywalczyły 73 miliony dolarów na postawie ugody z innym koncernem, firmą Remington, której karabin tego samego typu został użyty w zbrodni, w której zginęło 20 dzieci i 6 dorosłych.

Według Gun Violence Archive, organizacji non-profit dokumentującej przestępstwa z użyciem broni, liczba dzieci będących ofiarami masowych strzelanin wzrosła z 582 (w 2014 r.) do 886 (w tym roku), a liczba masowych strzelanin wzrosła z 272 do 635.

Zakonnice domagają się zmiany w sposobie produkcji broni (by nie można było jej łatwo przekształcić w bardziej śmiercionośną) i w sposobie jej reklamowania (by nie prezentowano jej, szczególnie młodym mężczyznom, jako przedmiotu wartego pożądania). A jeszcze bardziej chciałyby, by firma wróciła do swojej tradycji, kiedy „przez pierwsze 153 lata swojego istnienia nie produkowała broni o charakterystyce wojskowej”. 

W latach 2012-21 Smith & Wesson na sprzedaży tego typu broni zarobił równowartość blisko 3 mld złotych.

Korzystałem z „Wall Street Journal” i „New York Timesa”.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
W „Tygodniku Powszechnym” od 2007 r. Od początku odpowiadał za profile pisma na Twitterze i Facebooku, a także za działania e-marketingowe „Tygodnika” i cyfrowe subskrypcje. Obecnie pełni funkcję Head of Digital Expansion. Pisze o tematach z zakresu… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 51/2023

W druku ukazał się pod tytułem: Zakonnice kontra producenci broni