Reklama

World Press Photo: rewolucja

World Press Photo: rewolucja

24.03.2022
Czyta się kilka minut
Mimo fundamentalnych zmian, najbardziej prestiżowy konkurs fotograficzny pozostaje wyznacznikiem dobrej fotografii prasowej. Te fotografie wciąż mają siłę oddziaływania na emocje.
Fot. Konstantinos Tsakalidis
O

Ogłoszone w ubiegłym roku rewolucyjne zmiany w formule konkursu World Press Photo wywołały wiele kontrowersji w środowisku fotoreporterów. Obawiano się, że rezygnacja z tradycyjnych kategorii tematycznych i zastąpienie ich podziałem na regiony przyczyni się do utraty znaczenia konkursu i sprowadzi go na poziom „powiatowy”. Jak niesłuszne były to zastrzeżenia pokazują ogłoszone właśnie regionalne wyniki plebiscytu.

Nowa organizacja konkursu to nie tylko podział regionalny (Afryka, Azja, Ameryka Północna i Centralna, Ameryka Południowa, Południowa Azja i Oceania oraz Europa). W każdym z regionów wyróżniono też prace w kategoriach – zdjęcia pojedyncze, fotoreportaże, projekty długoterminowe oraz zupełnie nowa kategoria open format, do której twórcy mogli zgłaszać prace stojące na pograniczu fotografii i innych sztuk wizualnych. Wśród prac nagrodzonych w tej kategorii pojawiły się np. zdjęcia wydrukowane na tkaninie i ozdobione haftem.


Fot. Rehab Eldali

Taka właśnie jest nagrodzona seria kobiecych portretów pochodzącej z Afryki (Egipt) fotografki Rehab Eldalil. Swoimi pracami nawiązuje do istniejącego jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku całkowitego zakazu spotykania się kobiet z mężczyznami z innych plemion. Haftowanie własnych wizerunków dawało im symboliczną kontrolę nad ich eksponowaniem lub ukrywaniem.

Nagroda dla fotografa z Europy, w kategorii zdjęć pojedynczych, przypadła greckiemu fotoreporterowi Konstantinosowi Tsakalidisowi. Jego praca wykonana została w czasie tragicznych w skutkach pożarów, które nawiedziły Grecję latem 2021 r. W portrecie 81-letniej Kritsiopi Panayiota zawarł jej przerażenie, dramat i cierpienie związane z utratą spalonego w pożarze domu.


Fot. Nanna Heitmann

Seria „Gdy zmrożona ziemia płonie” niemieckiej fotografki Nanny Heitmann nagrodzona została w kategorii fotoreportażu. Pracująca dla legendarnej agencji Magnum artystka skupiła się na życiu społeczności zamieszkujących dalekie tereny Rosji i problemach, jakie niesie dla nich gwałtowne ocieplenie klimatu. Jej prace stawiają pytanie o przyszłość środowiska naturalnego i zmian, pośród których człowiek również staje się gatunkiem skazanym na wyginięcie.

Pomimo tak fundamentalnych zmian, najbardziej prestiżowy konkurs fotograficzny nie przestaje być wyznacznikiem dobrej fotografii prasowej. Takiej, która niesie informacje o wydarzeniach i zmieniającym się świecie, ale też tej niebędącej jedynie suchym dokumentem. Te fotografie wciąż mają siłę oddziaływania na nasze emocje. Zostawiają nas z poczuciem niezgody na zło dziejące się niemal na wyciągnięcie ręki i z bezradnością, na którą coraz trudniej znaleźć antidotum.

Wyniki konkursu światowego poznamy już 7 kwietnia.

Galeria zdjęć

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Fotoreporter i dziennikarz, fotoedytor „Tygodnika Powszechnego”. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jego prace publikowane były m.in w „Gazecie Wyborczej”, „Vogue...

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]