World Press Photo: rewolucja

Mimo fundamentalnych zmian, najbardziej prestiżowy konkurs fotograficzny pozostaje wyznacznikiem dobrej fotografii prasowej. Te fotografie wciąż mają siłę oddziaływania na emocje.

24.03.2022

Czyta się kilka minut

Fot. Konstantinos Tsakalidis /
Fot. Konstantinos Tsakalidis /

Ogłoszone w ubiegłym roku rewolucyjne zmiany w formule konkursu World Press Photo wywołały wiele kontrowersji w środowisku fotoreporterów. Obawiano się, że rezygnacja z tradycyjnych kategorii tematycznych i zastąpienie ich podziałem na regiony przyczyni się do utraty znaczenia konkursu i sprowadzi go na poziom „powiatowy”. Jak niesłuszne były to zastrzeżenia pokazują ogłoszone właśnie regionalne wyniki plebiscytu.

Nowa organizacja konkursu to nie tylko podział regionalny (Afryka, Azja, Ameryka Północna i Centralna, Ameryka Południowa, Południowa Azja i Oceania oraz Europa). W każdym z regionów wyróżniono też prace w kategoriach – zdjęcia pojedyncze, fotoreportaże, projekty długoterminowe oraz zupełnie nowa kategoria open format, do której twórcy mogli zgłaszać prace stojące na pograniczu fotografii i innych sztuk wizualnych. Wśród prac nagrodzonych w tej kategorii pojawiły się np. zdjęcia wydrukowane na tkaninie i ozdobione haftem.

Taka właśnie jest nagrodzona seria kobiecych portretów pochodzącej z Afryki (Egipt) fotografki Rehab Eldalil. Swoimi pracami nawiązuje do istniejącego jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku całkowitego zakazu spotykania się kobiet z mężczyznami z innych plemion. Haftowanie własnych wizerunków dawało im symboliczną kontrolę nad ich eksponowaniem lub ukrywaniem.

Nagroda dla fotografa z Europy, w kategorii zdjęć pojedynczych, przypadła greckiemu fotoreporterowi Konstantinosowi Tsakalidisowi. Jego praca wykonana została w czasie tragicznych w skutkach pożarów, które nawiedziły Grecję latem 2021 r. W portrecie 81-letniej Kritsiopi Panayiota zawarł jej przerażenie, dramat i cierpienie związane z utratą spalonego w pożarze domu.

Seria „Gdy zmrożona ziemia płonie” niemieckiej fotografki Nanny Heitmann nagrodzona została w kategorii fotoreportażu. Pracująca dla legendarnej agencji Magnum artystka skupiła się na życiu społeczności zamieszkujących dalekie tereny Rosji i problemach, jakie niesie dla nich gwałtowne ocieplenie klimatu. Jej prace stawiają pytanie o przyszłość środowiska naturalnego i zmian, pośród których człowiek również staje się gatunkiem skazanym na wyginięcie.

Pomimo tak fundamentalnych zmian, najbardziej prestiżowy konkurs fotograficzny nie przestaje być wyznacznikiem dobrej fotografii prasowej. Takiej, która niesie informacje o wydarzeniach i zmieniającym się świecie, ale też tej niebędącej jedynie suchym dokumentem. Te fotografie wciąż mają siłę oddziaływania na nasze emocje. Zostawiają nas z poczuciem niezgody na zło dziejące się niemal na wyciągnięcie ręki i z bezradnością, na którą coraz trudniej znaleźć antidotum.

Wyniki konkursu światowego poznamy już 7 kwietnia.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Fotoreporter i dziennikarz, fotoedytor „Tygodnika Powszechnego”. Jego prace publikowane były m.in w „Gazecie Wyborczej”, „Vogue Polska”, „Los Angeles Times”, „Reporter ohne Grenzen”, „Stuttgarter Zeitung”. Z „Tygodnikiem” współpracuje od 2008 r. Jest też… więcej