Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Uważne nasłuchiwanie

Uważne nasłuchiwanie

11.12.2016
Czyta się kilka minut
George Steiner, POEZJA MYŚLENIA. OD STAROŻYTNYCH GREKÓW DO CELANA, przeł. Bogdan Baran, Aletheia, Warszawa 2016

„Ten esej jest próbą uważniejszego słuchania” – pisze w przedmowie do swojej książki George Steiner. W co wsłuchuje się autor? W język literatury, który przechowuje i przekazuje myśl filozoficzną. I na odwrót: w filozoficzny sposób pisania, który przyjmuje literacką formę. Interesuje go związek filozofii i poezji. Według Steinera obie wywodzą się ze wspólnego – trudnego do uchwycenia, zdefiniowania i opisania – muzycznego źródła. W różnych okresach historycznych pewni twórcy próbowali się do tego źródła zbliżyć. Autor bardzo skromnie definiuje cel swoich rozważań: zależy mu na zaznaczeniu interakcji między przedstawicielami obu światów, na odnotowaniu sporów i walk, zażyłości oraz nieufności, z jaką się do siebie odnoszą. „Dlaczego koniec »Fenomenologii ducha« Hegla miałby być lepszy od »rien de rien« Edith Piaf, podwójnej negacji, którą Hegel by pochwalił?”. Żeby odnaleźć powinowactwo między tymi tekstami, trzeba inaczej słuchać. ©℗

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Urodzony w 1978 roku. Filozof literatury, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]