Tradycje walki

Pomiędzy pandemią, suszą a nawrotem pandemii, w Wielkim Tygodniu 2020, wyrabiamy sobie nowe umiejętności: posługiwanie się łokciami zamiast dłońmi oraz wyrażanie emocji w maseczkach.

13.04.2020

Czyta się kilka minut

Znaczenie łokcia wkroczyło niespodzianie, ale nie dla rodaków przygotowanych historycznie, czyli nieznających dziejów, a w dziejach potomków Polan działo się, oj, działo!

Mamy bowiem w ojczyźnie Polanek i Polan tradycję walki z koronawirusami, zanim stało się to modne. Podręczniki historii, które niebawem będzie można nabyć w kramikach na poczcie, z pewnością zwrócą uwagę, że pierwszym na polu walki z epidemią był nie kto inny jak Władysław Łokietek. On pierwszy zauważył, że dłonie są zdradliwe i niebezpieczne, zwłaszcza dłonie chwytne. Od niego właśnie Europa czerpała wzorce nieprzenoszenia bakterii na twarz, cała Europa z potomkami Pepina Krótkiego oraz Karola Łysego na czele uczyła się nieużywania dłoni. Przecież byle zachodni Karol Młot nigdy by nie wpadł na to, że można łokciem wrzucić głos do skrzynki, nieprawdaż?

A teraz mimika. Kto pierwszy na świecie posiadł umiejętność wyrażania emocji w maseczce? Sejm niemy? Nie, bynajmniej! Słyszę Waszą odpowiedź... Tak: Bolesław Krzywousty! Krzywousty był pionierem w tej dziedzinie, wyprzedzał swój czas, bezpiecznie wyrażając emocje, nawet te najbardziej gwałtowne. Obecnie musimy tylko powrócić do sprawdzonych historycznych przykładów, a Europa znów będzie się od nas uczyć, zamiast ciągle się testować.

Skonstatowawszy naszą genetyczną wyższość cywilizacyjną, teraz możemy sobie w rękawiczkach przyszyć do maseczki zuchową Sprawność Historyka Postpandemika. Na następnej lekcji zajmiemy się kolejnym rozdziałem staropolskiej tradycji unikania zakażenia i minimalizacji przenoszenia wirusa na twarz na przykładzie Władysława Laskonogiego!

PS. Dla tych, którzy posiadają balkony: opalony mięsień wygląda na większy. To tak à propos Łokietka, bez żadnego trybu. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru Nr 16/2020