Tę wojnę już przegraliśmy
Michał Kosiński, psycholog: Wykorzystanie informacji o ludziach, utrata prywatności, manipulowanie zachowaniami – to wszystko było z nami przed Facebookiem. Zagrożenia ze strony nowych technologii...
Tę wojnę już przegraliśmy
Michał Kosiński, psycholog: Wykorzystanie informacji o ludziach, utrata prywatności, manipulowanie zachowaniami – to wszystko było z nami przed Facebookiem. Zagrożenia ze strony nowych technologii...
Ładowanie...
MICHAŁ KOSIŃSKI: Korzysta pan z komórki? Używa pan karty płatniczej? Ma pan samochód? W nim jest zapewne komputer, który rejestruje zachowanie kierowcy. Ma pan nowoczesny telewizor? On rejestruje i zachowuje wszystkie pana wybory. Ma pan domofon? Zapewne operuje pan kartą elektroniczną, żeby otworzyć bramę domu czy parkingu. Nie da się uniknąć zostawienia po sobie śladów w świecie cyfrowym.
Kilka lat temu pytano mnie bez przerwy, ile lajków wystarczy, by określić osobowość człowieka. I bardzo się ekscytowaliśmy, bo nasze badania wskazywały, że wystarczy kilkanaście. 100-150 lajków wystarczy, żeby poznać pana tak jak rodzina i najbliżsi przyjaciele. Ale lajki nie są jedynymi ani najlepszymi...
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Masz już konto? Zaloguj się
Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
360 zł 160 zł taniej (od oferty 10/10 na rok)
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Przez 10 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]