Sztuka oburzenia

W dzień rozpoczęcia festiwalu Unsound, przeczytałam w sieci nagłówek: „Koncerty Unsound odwołane z uwagi na oskarżenia o satanizm". Pomyślałam, że to marketingowa plotka.

12.10.2015

Czyta się kilka minut

Kalina Błażejowska /  / Fot. Grażyna Makara
Kalina Błażejowska / / Fot. Grażyna Makara

Promocja tej odsłony krakowskiego festiwalu jest przecież wyjątkowa: sprzedaż karnetów ruszyła, zanim podano listę gości, niektóre nazwiska w programie do dziś zasłonięte są białymi paskami, a pierwszy plenerowy występ odbył się zupełnie bez zapowiedzi.

Niestety nagłówek był prawdziwy. Zaczęło się od blogera portalu Salon24, który – zaalarmowany logotypem zespołu Current 93, przedstawiającym krucyfiks z heksagramem – napisał: „pragnę stwierdzić bez cienia wątpliwości, że w tym wypadku mamy do czynienia z autentycznym, celowym i bardzo przemyślanym satanizmem. W tym wypadku należy stwierdzić, że do Krakowa zawitało czyste zło i wiele wskazuje na to, że nikt się tym szczególnie nie przejął”. Przejęła się kuria, do której napłynął donos; proboszczowie parafii św. Katarzyny oraz śś. Piotra i Pawła cofnęli zgodę na koncerty w kościołach. Organizatorzy wydali oświadczenie, w którym od satanizmu się odżegnują, i pogrozili autorowi wpisu procesem o zniesławienie, autor zaś wyraźnie się ucieszył: „Spotkamy się w sądzie, ja Was tam popryskam wodą święconą i to dopiero będzie spektakl, kiedy zaczniecie wszyscy skwierczeć”. Wiadomość odnotowały zagraniczne portale muzyczne – Unsound, prezentujący najciekawsze zjawiska nowej muzyki, jest jedynym polskim festiwalem, który ma światową markę, a nawet zagraniczne filie: w Nowym Jorku, Londynie, Adelaide i Toronto.

Kilka dni wcześniej grupę krakowian oburzyło inne wydarzenie artystyczne: wystawiony na Rynku Głównym w ramach Nocy Poezji spektakl „Neomonachomachia”, inspirowanydziełem Ignacego Krasickiego (reżyseria Jerzy Zoń, scenariusz Bronisław Maj). Już podczas widowiska kilkadziesiąt osób gwizdało i skandowało; wkrótce przeciw sztuce wystąpił radny PiS Ryszard Kapuściński, który przenikliwie odczytał intencje twórców: „za główny cel postawili sobie zhańbienie i sprofanowanie wszystkiego, co dla Polaka jest święte, w tym pieśni religijnych i patriotycznych”. I zapowiedział, że doniesie na spektakl do prokuratury.

Oburzonym na współczesną kulturę krakowianom można zalecić jedynie wizytę w muzeum. A konkretnie: Muzeum Historii Medycyny przy ul. Radziwiłłowskiej. W szklanej gablocie spoczywa tam najdłuższy zachowany kołtun. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Absolwentka dziennikarstwa i filmoznawstwa, autorka nominowanej do Nagrody Literackiej Gryfia biografii Haliny Poświatowskiej „Uparte serce” (Znak 2014). Laureatka Grand Prix Nagrody Dziennikarzy Małopolski i Nagrody „Newsweeka” im. Teresy Torańskiej,… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 42/2015