Komunikat o błędzie

Could not retrieve the oEmbed resource.

Szept i krzyk. Co obejrzeć na VoD

Jej życiorys to historia uciszania i znikania. U szczytu sławy, w pełni artystycznych możliwości, choć przecież nie na dobre. Dokument o Sinéad O'Connor jest także próbą zasłużonej rehabilitacji artystki. | ANITA PIOTROWSKA POLECA, CO ZOBACZYĆ, W KAŻDY WEEKEND

10.02.2023

Czyta się kilka minut

 Sinéad O'Connor / FOT. MATERIAŁY PRASOWE SHOWTIME /
Sinéad O'Connor / FOT. MATERIAŁY PRASOWE SHOWTIME /

Kiedy zaczynała w połowie lat 80., nie dało się jej porównać z nikim. Wygolona na łyso irlandzka dziewczyna, w której głosie słyszano tony anielskie i diabelskie, a w tekstach piosenek wybrzmiewały osobiste i zbiorowe traumy, była wyzwaniem rzuconym nie tylko muzycznemu światu. Dokument „Nothing Compares” to więcej niż filmowa biografia. Jest historią współczesnej czarownicy, wielokrotnie palonej na stosie, podsycanym przez moralne oburzenia i medialne skandale. Dzisiaj, gdy tamto wzmożenie opadło i wiele faktów ujrzało światło dzienne, słynny performens w studiu NBC, gdzie wokalistka porwała zdjęcie Jana Pawła II, nabiera zupełnie innej wagi. A film Kathryn Ferguson pozwala lepiej zrozumieć tę, która już trzydzieści lat temu odważyła się złamać niejedno tabu. Na przykład tuszowanie wieloletnich przestępstw irlandzkiego Kościoła wobec kobiet i dzieci.

  • „NOTHING COMPARES” – reż. Kathryn Ferguson. Prod. Wielka Brytania/Irlandia 2022. CANAL+ online.

Ta sama Sinéad, ofiara kościelnych nadużyć, walcząca potem o kobiece prawa reprodukcyjne, odmówiła dokonania aborcji, kiedy szefowie wytwórni odradzali jej macierzyństwo u progu wielkiej kariery. Była wszak buntowniczką prawdziwą, niekoncesjonowaną.

Przede wszystkim jednak artystką daleką od wszelkiego gwiazdorstwa, nieśmiałą elficą, zamieniającą się na scenie w lwicę i kobrę – parafrazując nazwę jej debiutanckiej płyty. Nagranej zresztą w wieku zaledwie 21 lat, pełnej lirycznych szeptów i gniewnych krzyków, celtyckich zaśpiewów i punkowej energii. Dla dziewczyn dorastających (jak niżej podpisana) przy „Mandince”, „Jerusalem” czy „Troy” stanowiło to doświadczenie wręcz formacyjne. Nie mówiąc o następnym albumie, z przebojem „Nothing Compares 2U”, do którego nawiązuje tytuł tego filmu. 


CO OBEJRZEĆ W WEEKEND: Nowości na VOD poleca co tydzień Anita Piotrowska, krytyczka filmowa „Tygodnika” >>>


Reżyserka często oddaje głos dzisiejszej O`Connor – jeszcze sprzed niedawnej tragedii, jaką było samobójstwo jej syna. Nie zagłębia się także w temat konwersji Sinéad na islam. Dużo ciekawsze wydaje się podglebie, z jakiego wyrosła: patologiczny dom, lata spędzone w zakonnej instytucji opiekuńczej, przeprowadza z Dublina do Londynu i przede wszystkim nieustająca walka o siebie. Począwszy od wizerunku, który miał być zaprzeczeniem „towaru”, a który od początku wywoływał niechęć i agresję. Bo wydawał się za mało swojski i dziewczęcy. Odbierano go jako zwykłą prowokację, bagatelizując to, o czym z takim zaangażowaniem śpiewała: rasizm, problem irlandzki, niesprawiedliwe wojny.

Choć gromadziła tłumy na stadionach, szybko okazało się, że na rynku muzycznym nie ma miejsca dla pyskatej geniuszki. I nie trzeba być wojującym feministą, żeby zobaczyć, iż płeć Sinéad O'Connor miała ogromny wpływ na odbiór jej osoby. Bezkompromisowość w show-biznesie nigdy się za bardzo nie opłacała, a szczególnie w wydaniu kobiecym. Łączenie sztuki z ostrym aktywizmem psuło nie tylko pejzaż globalnej rozrywki, ale i obraz łagodnej kobiecości. W tym sensie zamilknięcie na lata jednego z najmocniejszych głosów muzycznych z przełomu wieków wydaje się symboliczne.  

  • „OPOWIEDZ NAM, IGGY” – reż. Sophie Blondy. Prod. Francja 2022, CANAL+ online.

Dla porównania, na tej samej platformie można obejrzeć znacznie słabszy, typowo telewizyjny dokument o Iggym Popie. „Nieustraszony”, „gość nie z tego świata”, „wojownik”, „prorok” – mówią o nim tuzy ze świata kina i muzyki (m. in. Johnny Depp, Béatrice Dalle, John Waters, Denis Lavant czy Debbie Harry).

Lecz choć bohater „Opowiedz nam, Iggy” również nieźle potrafi krzyczeć (już od 50 lat!) i nikt tak jak on nie rozbiera się na scenie, to jego wolność, odwaga, artystyczna uczciwość bledną wobec tego, co w dużo krótszym czasie udało się O'Connor. I za co przyszło jej zapłacić ogromną cenę. „Świat nie był na nią gotowy” – ktoś mówi w filmie o niej, ale czy dzisiaj rzeczywiście jest? Finał, z mocnym polskim akcentem, przynosi gotową odpowiedź. A dlaczego w „Nothing Compares” nie usłyszymy rzeczonego hitu i nawet w tytule dokumentu został on przycięty, to już zupełnie inna opowieść.   

 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej