Spieka’2015

Nie idzie wytrzymać. Ani zipnąć. Podtrzymać podstawowe funkcje organizmu w cieniu.

13.07.2015

Czyta się kilka minut

W cieniu czterdzieści dwa stopnie. I tak dzień w dzień, cień w cień, od dni kilkudziesięciu. Madrytczycy łakną choćby trzydziestu jak kanie dżdżu, a tu czterdzieści i czterdzieści w dwa tysiące piętnastym czerwco-lipcu. A co z tym teatrem, ja się pytam branżowo? Jak tu próbę zrobić, jedną, drugą, kolejną? Tak hartuje się stal.

Brazylijska aktorka bezustannie twierdzi, że w Brazylii jest lepiej, że tam lepsza, znośniejsza spieka, bo wilgotno, a w Madrycie sucho. Z tego, co przypomina sobie przegrzana galaretka mojej mózgownicy, to Michał Choromański miał inne zdanie, zdanie przeciwne, które umiał znakomicie uzasadnić. Na szczęście nie muszę robić prób w Kurytybie...
O zdradliwości klimatyzacji życia codziennego pisze się w kraju Piastów mało, o bezwzględnej raptowności dwukrotnej różnicy temperatur, szokujących skokach przechodniów do sześcianów z zimnym powietrzem. My – Polacy – mamy szczęście, że (jeszcze) nie musimy się o tym rozpisywać, nie od razu, mili, nie od razu, ocieplenie planety od razu tak nie wali nad Wisłę.

W każdym razie w klimatyzacji czyhają liczne niebezpieczeństwa, z których głównym jest awaria klimatyzacji. Próba kontynuacji próby w hali z przegrzaną klimą kończy się paniczną ewakuacją personelu w ofercie last minute oraz znacznym ubytkiem morale dość kosmopolitycznego zespołu aktorskiego.

Nie wiem, jak było w Grecji dwa i pół tysiąca lat temu, u zarania – pewnie ciepło. Wiem, że na Wyżynie Kastylijskiej Anno Domini 2015, w temperaturze powyżej czterdziestu stopni spoconego Celsjusza, uprawianie starożytnej sztuki teatru napotyka trudności strukturalne nawet w cieniu. Wachlarz, wachlarz! Królestwo za wachlarz! ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru TP 29/2015