Polski uczeń – obcy w szkole

„Dane z badania PISA pokazują, że nastolatki w naszym kraju deklarują jedne z najbardziej negatywnych postaw przynależności do szkoły w porównaniu do krajów OECD”

17.04.2017

Czyta się kilka minut

Tak piszą autorzy raportu fundacji Evidence Institute (zajmuje się m.in. badaniami oświatowymi) analizującego wyniki ostatniej, przeprowadzonej jeszcze w 2015 r. edycji największego na świecie badania umiejętności uczniów.

W ostatniej edycji PISA wzięło udział ponad pół miliona 15-latków z 72 krajów (w tym z wszystkich krajów OECD). Polscy nastolatkowie są wciąż w czołówce europejskiej, plasując się wśród krajów UE na dziesiątym miejscu w naukach przyrodniczych, dziewiątym w matematyce i piątym w czytaniu. O ile wyniki badania umiejętności znane są od dawna, to dodatkowe rezultaty zostały zanalizowane dopiero teraz. Oficjalne ogłoszenie raportu Evidence Institute nastąpi 24 kwietnia, ale już dziś „Tygodnik” prezentuje najważniejsze jego ustalenia.

Jednym z nich jest odpowiedź na pytanie, czy polska szkoła to dla 15-latków przestrzeń, w której dobrze się czują z rówieśnikami. Diagnoza jest pesymistyczna: polski uczeń – proszony m.in. o ustosunkowanie się do takich twierdzeń jak: „czuję się jak outsider w szkole” czy „czuję, że należę do szkoły” – deklaruje jeden z najniższych wskaźników identyfikacji spośród wszystkich badanych krajów.

Inna ważna diagnoza raportu dotyczy współpracy w grupie, która od lat uchodzi za jedną z większych słabości polskiej edukacji. „Wskaźnik zadowolenia z pracy grupowej i współpracy jest jednym z najniższych w krajach OECD” – czytamy. Z drugiej strony raport rozprawia się z mitem, że winne niższemu poziomowi studentów są szkoły. Autorzy pokazują, że choć umiejętności uczniów rosną, to masowe przyjmowanie na studia powoduje, że średni poziom studentów jest niższy niż kiedyś.

O tym, dlaczego według niego polscy uczniowie nie czują się dobrze w szkołach, mówi m.in. na kolejnych stronach „TP” prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz, wskazując na niski poziom kształcenia nauczycieli.

Więcej informacji o raporcie z PISA 2015 i TIMSS 2015, przygotowanym przez Evidence Institute, można znaleźć na stronie: www.evidenceinstutite.pl ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Dziennikarz działu krajowego „Tygodnika Powszechnego”, specjalizuje się w tematyce społecznej i edukacyjnej. Jest laureatem Nagrody im. Barbary N. Łopieńskiej i – wraz z Bartkiem Dobrochem – nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Trzykrotny laureat… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 17/2017