Reklama

Obraz tygodnia (24-30 IV)

Obraz tygodnia (24-30 IV)

05.05.2006
Czyta się kilka minut
PiS, Samoobrona i kilkoro posłów LPR utworzyło nową koalicję rządową, której do większości parlamentarnej brakuje kilkunastu głosów (w ostatniej chwili z negocjacji wycofało się PSL). Rząd Marcinkiewicza czeka rekonstrukcja: Samoobrona ma dostać trzy resorty: rolnictwa (dla Andrzeja Leppera, który zostanie również wicepremierem), pracy i budownictwa. Przed podpisaniem umowy koa­licyjnej PiS-Samoobrona opozycja domagała się ujawnienia dokumentów Urzędu Ochrony Państwa o okolicznościach powstania partii Leppera i udziale w niej byłych oficerów SB (mówił o tym w 2003 r. Jarosław Kaczyński). Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, minister spraw zagranicznych Stefan Meller podał się do dymisji w związku z wejściem do rządu Samoobrony. Andrzej Lepper uznał, że szef dyplomacji robi z siebie błazna. Prezes Trybunału Konstytucyjnego Marek Safjan odrzucił oskarżenia polityków PiS o wspieranie interesów korporacji prawniczych wbrew interesom społeczeństwa (chodzi o zakwestionowanie przez Trybunał wadliwie przygotowanej ustawy o otwarciu zawodów prawniczych). "Budzi najwyższy niepokój krytyka oparta na domysłach i przypuszczeniach, bez znajomości uzasadnienia wyroku" - mówił Safjan, zarzucając rządzącym nisz­czenie państwa prawa i wzywając Lecha Kaczyńskiego do zabrania głosu w tej sprawie. Rzecznik prezydenta poinformował, że jego przełożony nie będzie się wypowiadał. W kwietniowych sondażach poparcia dla partii politycznych Platforma Obywatelska osiągnęła kilkuprocentową przewagę nad PiS. PO wykluczyła ze swoich szeregów eurodepu­towanego i b. prezydenta Warszawy Pawła Piskorskiego w związku z wątpliwościami na temat jego działalności gospodarczej ("Dziennik" ujawnił, że Piskorski kupował ziemie po upadłych PGR-ach, licząc na unijne dotacje na zalesianie gruntów). Dwóch młodych Polaków zabiło w Brukseli nastoletniego Belga, który nie chciał im oddać odtwarzacza MP3. Po ujawnieniu zbrodni ulicami stolicy Belgii przeszedł kilkudziesięciotysięczny marsz milczenia. Kanclerz Angela Merkel gościła w Tomsku, gdzie z prezydentem Władimirem Putinem uczestniczyła w podpisaniu umowy niemieckiej firmy BASF z rosyjskim Gazpromem o eksploatacji syberyjskich złóż gazowych. Ponad trzy miesiące po wyborach w Iraku tamtejszy parlament zdołał powołać prezydenta (został nim dotych­czasowy szef państwa, jeden z przywódców dawnej opozycji kurdyjskiej, Dżalal Talabani) i premiera (szyitę Dżawala al Malikiego). Drugą turę wyborów parlamentarnych na Węgrzech wygrała rządząca dotąd koalicja socjalistów i liberałów. Na tydzień przed wyborami lokalnymi w Wlk. Brytanii fatalne notowania ma rządząca Partia Pracy Tony’ego Blaira. Prasa ujawniła m.in., że przez nieuwagę szefa MSW z więzień wypuszczono ponad tysiąc obcokrajowców, którzy zgodnie z prawem po odbyciu kary powinni zostać wydaleni. Przywódca białoruskiej opozycji Aleksander Milinkiewicz został skazany na 15 dni więzienia w związku z udziałem w ma­nifestacji, zorganizowanej w 20. rocznicę katastrofy elektrowni w Czarnobylu. Król Nepalu Gyanendra po kilku tygodniach ulicz­nych protestów zgodził się na wznowienie prac parlamentu, który rozwiązał w 2002 r. Jego decyzja oznacza w praktyce koniec nepalskiej monarchii absolutnej. W Oświęcimiu, z udziałem m.in. byłego premiera Izraela Szimona Peresa, odbył się XV Marsz Żywych. Polskie władze reprezentował wicemarszałek Sejmu Bronisław Komorowski. W Krakowie odbył się Marsz Tolerancji, zorganizowany przez Kampanię przeciw Homofobii. Przemarsz ok. tysiąca osób zakłóciła kontr­manifestacja Młodzieży Wszechpolskiej - 12 najbardziej agresywnych jej uczestników zatrzymała policja. Toruńska prokuratura uznała, że niedawny felieton Stanisława Michalkiewicza na antenie Radia Maryja znieważył Żydów, i wszczęła śledztwo w tej sprawie. Tymczasem lider PiS Jarosław Kaczyński orzekł, że ataki na rozgłośnię o. Rydzyka są "atakami przeciwko naprawie Rzeczypospolitej". Gdański Sąd Apelacyjny orzekł, że Paweł Huelle nie naruszył dóbr osobistych ks. Henryka Jankowskiego pisząc na łamach "Rzeczpospolitej", że prałat "przemawia jak gauleiter, gensek, nie jak kapłan". Pisarz miał prawo ostro krytykować księdza, bo bronił praw mniejszości - uznali sędziowie. Wyrok jest prawomocny. Sąd Najwyższy, odpowiadając na pytanie rzecznika praw obywatelskich, uznał, że za błędy popełnione przez urzędy skarbowe poszkodowanym podatnikom należy się pełne odszkodowanie. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji niespodziewanie wybrała nową Radę Nadzorczą TVP (jej sześciu członków to reprezentanci PiS, trzech - Samoobrony). W tym samym czasie stara Rada dokonywała wyboru prezesa TVP - został nim ponownie Jan Dworak. Dyrektor Programu 1 TVP Maciej Grzywaczewski został zawieszony za wypowiedź na temat Kamila Durczoka (kiedyś prowadzącego "Wiadomości" TVP, obecnie "Fakty" TVN), z której wynikało, że swoją popularność dziennikarz zawdzięcza przebytej chorobie nowotworowej. "Rzeczpospolita" zrezygnowała z publikacji wywiadu z Lechem Kaczyńskim po tym, jak Kancelaria Prezydenta zwlekała kilka tygodni z autoryzacją, a następnie głęboko ingerowała w treść rozmowy, zmieniając kolejność i treść pytań oraz rozbudowując odpowiedzi tak, że stawały się monologami.
0

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]