Niemiłe recenzje wyzwaniem dla nauki
Niemiłe recenzje wyzwaniem dla nauki
Z ankiety przeprowadzonej przez biolożki morskie Nyssę J. Silbiger i Amber D. Stubler wynika, że ponad połowa spośród tysiąca respondentów – naukowców z 46 krajów, reprezentujących 14 dyscyplin – otrzymała „nieprofesjonalne” recenzje zgłaszanych do publikacji artykułów. Recenzenci stosowali obraźliwe komentarze pod adresem autorów i wyśmiewali ich językowe braki, czasem w całości pomijając kwestie merytoryczne. Wielu ankietowanych wskazało, że takie recenzje naraziły ich na poważny psychiczny dyskomfort, podkopały wiarę w siebie i spowolniły rozwój kariery. Zjawisko zaczyna więc wyglądać jak problem systemowy.
Tym bardziej że recenzentami w czasopismach naukowych są także naukowcy, specjalizujący się w danej dyscyplinie – czyli ludzie, którzy sami są narażeni na nieprzyjemne recenzje. Polepszaniu atmosfery w środowisku na pewno nie pomaga to, że recenzenci za swoją pracę (często wymagającą) nie otrzymują wynagrodzenia. Wykonują ją dla dobra publicznego – choć widocznie nie zawsze. ©℗
Autor artykułu

Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
Kup książkę
Podobne teksty
Newsletter
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]