„Klątwa” towaru i sprzedaży. Co obejrzeć w weekend

Syndrom borsuka – tak określa się sytuację, kiedy wstydzisz się za bohaterów filmu. Przy „The Curse” nie raz chciałoby się ukryć w jakiejś norze.
w cyklu CO OBEJRZEĆ W WEEKEND

19.01.2024

Czyta się kilka minut

materiały prasowe Skyshowtime
Materiały prasowe SkyShowtime

Nathan Fielder, którego serial „Próba generalna” polecany był niedawno tu polecaliśmy, nie zwalnia tempa. Na koniec ubiegłego roku, wespół z Bennym Safdiem, guru nowojorskiego kina niezależnego („Good Time”, „Nieoszlifowane diamenty”), stworzył nowy serial komediowy. W Polsce dostępna jest na razie tylko pierwsza połowa „The Curse”, ale stężenie kompromitacji i absurdu w wykonaniu uprzywilejowanych bohaterów, robiących interesy na ludzkiej naiwności, a przy okazji na tak zwanych wartościach, wielokrotnie przekracza dopuszczalne normy. 

  • „THE CURSE” – tw. Nathan Fielder, Benny Safdie. USA 2023. Odc. 1-5 (pozostałe od 16 lutego), Sky Showtime. 

Emma Stone i Fielder we własnej osobie grają świeżo upieczone małżeństwo Whitney i Ashera Siegelów, którzy w stanie Nowy Meksyk rozkręcają telewizyjne reality show. Namawiają do zamieszkania w ekologicznych, niskoemisyjnych domach, a wartością dodaną ma być budowanie zróżnicowanej pod każdym względem wspólnoty lokalnej i zrównoważony rozwój okolicy. W rzeczywistości stoi za tym rodzinny biznes deweloperski, zaś głoszona empatia, ekologia i „holistyczne podejście do koncepcji domu” służą jedynie wzrostowi cen nieruchomości i lepiej ukrytej gentryfikacji. W kolejnych odsłonach serialu oglądamy, jak biali i uśmiechnięci „władcy slumsów” pod płaszczykiem pomocy socjalnej czy promocji rdzennej kultury na różne sposoby eksploatują gorzej sytuowanych lokalsów: bezrobotnych, imigrantów i amerykańskich autochtonów. Podszyty zażenowaniem śmiech co chwila ustępuje miejsca pytaniu: do czego jeszcze są zdolni ci antybohaterowie, by zyskać na atrakcyjności tworzonego przez nich programu oraz dóbr, które podstępnie reklamują?

Filmy i seriale, kino polskie i zagraniczne. Nowości na VOD poleca co tydzień Anita Piotrowska, krytyczka filmowa „Tygodnika”.

Satyra „The Curse” jest podwójna, bo sięga także za fasadę tych działań. Jakże pokraczni wydają się oni wszyscy – Asher, Whitney oraz producent Dougie (w tę szczególnie oślizgłą postać, niczym z kina braci Coenów, wciela się Benny Safdie) – kiedy tak gonią za sfabrykowaną i fetyszyzowaną w dzisiejszym świecie autentycznością. Tymczasem ich małość ujawnia się na pełną skalę dopiero w prywatnym zaciszu, przy wyłączonych kamerach. Bo kiedy wszystko wokół, ze szlachetnymi ideami włącznie, podlega cynicznemu utowarowieniu, musi to mieć wpływ na więzy rodzinne, małżeńskie, przyjacielskie. Bohaterowie żyją więc we własnych matriksach i z bardzo ograniczonym zaufaniem – nawet wobec najbliższych. A błyskotliwa przewrotność serialu polega na tym, że wbrew temu, co oglądamy, chciałoby się choć trochę polubić te żałosne typki i typiary. Na przykład kiedy Whitney zachodzi w ciążę albo gdy Ashera dopada tytułowa klątwa ze strony oszukanej przez niego czarnoskórej dziewczynki, co przyczynia się do zachwiania jego wiary w racjonalny porządek świata i własną męskość. 

Ale raczej nic z tego. Siegelowie ze swoją skrywaną pogardą dla innych uosabiają tutaj hipokryzję współczesnego postępowo-liberalnego świata. Ptaki zabijają się o lustrzane ściany „domów pasywnych”. Ich ubodzy lokatorzy pod wpływem ekościemy staną się jeszcze bardziej ubodzy. Bezpieczeństwo na wzorcowym osiedlu zmniejsza się wprost proporcjonalnie do wzrostu przestępczości zatajanej przed policją, by miejsce miało dobrą reputację. Jednakże mimo zastosowanej karykatury i paru dość brutalnie podanych scen (patrz: otwierająca serial telewizyjna ustawka Dougiego z chorą na raka i jej synem), „The Curse” ma w sobie uwodzicielską lekkość. Z surrealistycznym pieprzem portretuje świat, w którym polityczna poprawność, rasowa inkluzywność czy społeczna troska okazują się jedynie zasłoną dymną dla systemowej przemocy. Bohaterom chodzi w gruncie rzeczy o to, żeby było tak, jak jest – a naruszyć ów porządek może już chyba tylko czyjaś skuteczna klątwa.   

Materiały prasowe SkyShowtime

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Wybrane teksty dostępne przed wydaniem w kiosku
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Wybrane teksty dostępne przed wydaniem w kiosku
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
79,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej