Jutro na raty

Jeden z memów radzi, by w Black Friday zostać w domu – i zaoszczędzić w ten sposób do stu procent. Lepszej okazji, także w kontekście wiszącej nad nami katastrofy klimatycznej, faktycznie nie będzie.

Reklama

Jutro na raty

Jutro na raty

22.11.2021
Czyta się kilka minut
Jeden z memów radzi, by w Black Friday zostać w domu – i zaoszczędzić w ten sposób do stu procent. Lepszej okazji, także w kontekście wiszącej nad nami katastrofy klimatycznej, faktycznie nie będzie.
Aktywiści Extinction Rebellion protestują w galerii handlowej w Gdańsku, 29 listopada 2019 r. MICHAŁ FLUDRA / NURPHOTO / GETTY IMAGES
T

To oczywiście zbieg okoliczności, ale wymowny: fiasko tegorocznego szczytu klimatycznego w Glasgow zbiegło się w czasie z początkiem przedświątecznej gorączki zakupów, której apogeum wyznacza amerykański Black Friday. Trudno też o bardziej złowrogą i trafną nazwę dla tej orgii konsumpcji, która wielu branżom zapewnia w kilka­naście listopadowych i grudniowych dni nawet do 40 proc. rocznych obrotów. Czarny Piątek według jednej z wersji zawdzięcza nazwę kolorowi atramentu, którym zapisywano niegdyś w księgach rachunkowych przychody (wydatki zaznaczano na czerwono). Równie dobrze może jednak stanowić symbol pułapki, w której utknęliśmy z gospodarką ustawioną wyłącznie pod nieustający wzrost i konsumpcję.

Kiedy w Glasgow politycy prześcigali się w klimatycznym wodolejstwie, a garstka aktywistów skandowała „bla, bla, bla” w proteście przeciwko ich bezużyteczności, reszta świata...

15566

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, trzymiesięczny lub roczny.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]