Conrad: festiwal wielu rzeczywistości

Pytanie o związek literatury z rzeczywistością jest stare jak świat, ale nie było jeszcze epoki, która nie udzieliłaby na nie własnej odpowiedzi.

28.10.2019

Czyta się kilka minut

Olga Tokarczuk z Michałem P. Markowskim na Conrad Festival 2019, ICE Kraków, 26 października 2019 r. / EDYTA DUFAJ / KBF
Olga Tokarczuk z Michałem P. Markowskim na Conrad Festival 2019, ICE Kraków, 26 października 2019 r. / EDYTA DUFAJ / KBF

Więcej: nie było takiej pisarki, która nie szukałaby nowej formuły, nowego pomostu między tymi sferami. Festiwal Conrada powstał z przeświadczenia, że literatura jest częścią naszej formy życia. Zawdzięczamy jej jeden z najlepszych języków, za pomocą których możemy myśleć, rozmawiać i pisać o tym, co składa się na rzeczywistość w jej najprzeróżniejszych wymiarach.

Podczas tegorocznej edycji zastanawialiśmy się nad strukturą dzisiejszego świata, przyglądaliśmy się jego przestrzeniom, próbowaliśmy uchwycić jego zmienne pasma: emocjonalne, egzystencjalne, duchowe, polityczne i ideologiczne. W języku polskim „rzeczywistość” to wistość rzeczy, czyli to, co nam się jawi, co postrzegamy zmysłami. Ale np. w angielszczyźnie o rzeczywistości mówimy za pomocą słowa actuality, którego źródłosłów wskazuje na działanie. Literatura ukazuje nam różne światy i wpływa na nie, pozwala nam w pojedynkę i wspólnie te światy kształtować. W tym roku przekonaliśmy się, że wspólnie z nami działają nie tylko pisarki i pisarze, ale i nasza publiczność. Wszystkim, którzy nas odwiedzili, należą się podziękowania, ale szczególne wyrazy wdzięczności kierujemy pod adresem tych, którzy wsparli nas finansowo (803 darczyńców przekazało nam 77 777,77 zł!). Festiwal, organizowany przez Miasto Kraków, Fundację Tygodnika Powszechnego i Krakowskie Biuro Festiwalowe, jest wspólną rzeczą ludzi, dla których rzeczywistość bez literatury jest niepełna. ©℗

Czytaj wszystkie relacje z Conrad Festival 2019

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
79,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Urodzony w 1978 r. Aktywista literacki, filozof literatury, eseista, redaktor, wydawca, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów literackich Fundacji Tygodnika Powszechnego.… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 44/2019