Reklama

open eyes economic summit 2019

Buntowniczki

Buntowniczki

26.10.2019
Czyta się kilka minut
„Moje bohaterki były nieskończenie odważne. Zdarzały im się momenty najczarniejszej depresji, ale zawsze się podnosiły. I odniosły sukces, bo możemy dziś o nich rozmawiać na Festiwalu Conrada” – mówiła Gordon.
"Buntowniczki", spotkanie z Charlotte Gordon, Kraków, 25 października 2019, fot. E. Dufaj
S

Są opowieści, które w trudnych czasach dają nadzieję i energię do działania – na przykład podwójna biografia Mary Wollstonecraft i jej córki, Mary Shelley autorstwa amerykańskiej badaczki Charlotte Gordon. Fascynująca, napisana lepiej niż niejedna powieść historia dwóch kobiet, które w wielu kwestiach wyprzedziły swoją epokę o stulecia. Choć atakowane i wyśmiewane ze wszystkich stron, nigdy się poddawały w walce o równość płci i elementarne prawa człowieka. Jednak, na co zwróciła uwagę prowadząca rozmowę Anna Dziewit-Meller, niewiele brakowało, a ich biografie utonęłyby w odmętach historii. „Jako badaczka czuje się moralny obowiązek szukać tych historii, które przez wieki wydawały się, szczególnie z męskiej perspektywy, mało ważne” – podkreślała Gordon.

Historia obu kobiet to także gorzki przykład tego, że progres w kwestiach takich jak prawa kobiet nie jest rzeczą oczywistą. Wiele postulatów podnoszonych przez Wollstonecraft brzmi dziś niepokojąco współcześnie, tak jakby przez 200 lat niewiele się zmieniło w sposobie funkcjonowania naszych społeczeństw. Dobrym przykładem może tu być historia recepcji „Frankensteina”, powieści, którą Mary Shelley napisała mając 18 lat. Do dziś wielu badaczy sugeruje, że to Percy nadał jej ostateczny kształt, podczas gdy było dokładnie odwrotnie. Mary nie tylko usunęła większość poprawek męża, ale też po jego śmierci zajęła się redagowaniem rozproszonej i nieuporządkowanej spuścizny poety. Percy Shelley, za życia twórca prawie nieznany, a dziś klasyk angielskiej literatury, zawdzięcza swoją pozycję wyłącznie talentom i pracy żony.

Czytajmy „Buntowniczki”, bo to najlepsza książka na czasy, w których o nadzieję coraz trudniej.


POLECAMY: Rozmowa z Charlotte Gordon "ŻYWOTY BUNTOWNICZEK"

CZYTAJ WSZYSTKIE RELACJE Z WYDARZEŃ CONRAD FESTIVAL 2019 >>>

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]