Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Wydanie specjalne "Polska Żydowska"

„Brexit” i cierpliwość Unii

„Brexit” i cierpliwość Unii

01.06.2015
Czyta się kilka minut
Firma Eurostar, operator pociągów kursujących tunelem pod kanałem La Manche, uruchomiła przed miesiącem połączenie Londyn–Marsylia.
Fot. Ben Stansall / AFP / EAST NEWS
T

Trasę długości 1237 km można teraz przebyć w zaledwie 6,5 godziny i po wczesnym lunchu przy King’s Cross zdążyć na five o’clock tea nad Morzem Śródziemnym. Nigdy wcześniej z Wielkiej Brytanii nie dało się podróżować koleją tak daleko bez przesiadek. Choć... nie całkiem: gdy pociąg wraca do Londynu, staje we francuskim Lille, gdzie prowadzona jest kontrola graniczna. Ponieważ Wielka Brytania nie należy do strefy Schengen, wszyscy pasażerowie muszą wysiąść z bagażami z pociągu i przejść do specjalnego terminalu.

Premiera połączenia Londyn–Marsylia symbolicznie zbiegła się z początkiem kolejnego etapu debaty nad tym, czy Zjednoczone Królestwo ma zostać w Unii Europejskiej. O referendum w tej sprawie wspominała w minionym tygodniu podczas mowy tronowej królowa Elżbieta II (na zdjęciu) – odbędzie się ono najpewniej w 2017 r. Zaś premier David Cameron, szef Partii Konserwatywnej, która wygrała majowe wybory, już zabrał się do realizacji obietnic złożonych Brytyjczykom: negocjacji „lepszych” warunków członkostwa w Unii. W minionym tygodniu gościł w Hadze, Paryżu, Warszawie i Berlinie, wszędzie usiłując przekonać gospodarzy, że tak samo jak na dobru swego kraju zależy mu na pomyślności całej Europy.

Czy mu się udało? Choć kanclerz Angela Merkel nie wykluczyła zmiany europejskich traktatów (aby zatrzymać Londyn wUE), prasa na Wyspach wspomina, że wyrozumiałość polityków na kontynencie ma granice. W końcu „Brexit” (wyjście Brytyjczyków z Unii) jest rozważany niemal od 1973 r., gdy kraj stał się członkiem Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, poprzedniczki UE. Paradoks polega na tym, że to w tamtych czasach EWG była instytucją protekcjonistyczną, chroniącą interesy państw i zdominowaną przez Francję – dziś zaś, gdy chodzi o filozofię gospodarki, wspólnota jest bardzo brytyjska: wolnorynkowa i nastawiona na swobody obywateli. Przez najbliższe miesiące Cameron będzie więc w Unii grać „kartą wyjścia” – np. Brytyjczycy już zastrzegli, że nie będą uczestniczyć w tzw. relokacji migrantów docierających do Włoch i Grecji. Jeśli przeszarżuje, może narazić się na zarzut szkodzenia własnej gospodarce. Airbus – międzynarodowe konsorcjum lotnicze i symbol europejskiej współpracy przemysłowej – zastrzegł, że w razie „Brexitu” może zrezygnować z produkcji na Wyspach.

Na razie w Londynie zdecydowano, że w referendum padnie pytanie: „Czy jesteś za pozostaniem Zjednoczonego Królestwa w Unii Europejskiej” (nie zaś: „Czy jesteś za opuszczeniem...”). Ta z pozoru błaha decyzja oznacza, że brytyjscy przeciwnicy Unii będą musieli prowadzić kampanię negatywną: namawiać do głosowania na „nie”. ©℗

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Marcin Żyła jest dziennikarzem, a od stycznia 2016 r. również zastępcą redaktora naczelnego „Tygodnika Powszechnego”. Do zespołu pisma dołączył przed ośmioma laty. Od początku europejskiego...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]