Ankieta: katolicy o małżeństwie

Na tle wierzących z innych krajów polscy katolicy wyróżniają się poglądami – wynika z badań przeprowadzonych w Niemczech.

28.09.2015

Czyta się kilka minut

 / Fot. Grażyna Makara
/ Fot. Grażyna Makara

​Już w lutym informowaliśmy o ankiecie opracowanej przed Synodem przez troje studentów teologii uniwersytetów w Münster i Berlinie – Annę i Tobiasa Rothów oraz Sarah Delere. Od września 2014 r. do stycznia 2015 r. zebrali oni dane z 12 krajów Europy, Afryki i Ameryki Łacińskiej przy pomocy struktur kościelnych, natomiast od stycznia do marca tego roku studenci udostępnili w internecie ankietę w siedmiu wersjach językowych (także po polsku) dotyczącą wszystkich trudnych kwestii: antykoncepcji, związków partnerskich, związków homoseksualnych, współżycia przed ślubem, komunii dla rozwiedzionych, celibatuduchownych i diakonatu kobiet. Przed październikowym Synodem młodzi badacze opublikowali zebrane dane.

Ankieta przyniosła blisko 11 tys. odpowiedzi z ponad 40 krajów, w tym 8 tys. z Niemiec. Już ten wynik pozwolił autorom wysunąć wniosek, że stosunkowo niską frekwencję w ankiecie przeprowadzanej w tym czasie przez Watykan niekoniecznie należy interpretować jako brak zaangażowania wiernych w problemy Kościoła. Większość respondentów okazała się zaangażowana w aktywność religijną: 80 proc. badanych uczestniczy w mszy co najmniej raz w miesiącu, a ponad 60 proc. posiadających dzieci modli się z nimi przynajmniej raz w tygodniu. Niezależnie od kraju dla ponad 90 proc. respondentów sakrament małżeństwa jest ważny, a dla aż 95 proc. badanych ważne jest posiadanie dzieci. „Pozytywny stosunek do ślubu kościelnego, a także przyznawanie się do wiary i praktyk w rodzinie nie oznacza, że ​​respondenci akceptują nauczanie Kościoła w dziedzinie małżeństwa” – piszą autorzy. Większość respondentów akceptuje współżycie przed ślubem, zaznacza się tu jednak zróżnicowanie w zależności od kultury: w Niemczech akceptacja wynosi aż 80 proc., w Ameryce Północnej i Brazylii ok. 50 proc. Z tej tendencji wyłamuje się, zdaniem badaczy, Polska. Ogółem 75 proc. badanych jest za komunią dla osób żyjących po rozwodzie w ponownych związkach (w Niemczech odsetek wynosi aż 90 proc.). Tej tendencji znów przeciwstawiają się Polacy: 55 proc. jest przeciwnych zmianie dyscypliny. 70 proc. ogółu badanych jest za błogosławieniem przez Kościół związków homoseksualnych – zdecydowanie przeciwni byli respondenci z południowoeuropejskich krajów, z Brazylii oraz Polski. Polacy są także przeciwni zniesieniu celibatu, mimo że trzy czwarte ogółu respondentów uważa, iż Kościół zyskałby na takiej decyzji. Kontrowersji z kolei nie budzi diakonat kobiet – za jest aż 87 proc. respondentów. Badacze podkreślają, że większość badanych – choć nie zgadza się z nauczaniem Kościoła – nie uważa, że należy je zmieniać „większością głosów”, chcą natomiast, by Urząd Nauczycielski Kościoła rzeczywistość ich życia traktował poważnie. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Kierownik działu Wiara w „Tygodniku Powszechnym”. Ur. 1966 r., absolwent Wydziału Mechanicznego AGH, studiował filozofię na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie i teologię w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Dominikanów. Opracowanymi razem z… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 40/2015