Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Już w lutym informowaliśmy o ankiecie opracowanej przed Synodem przez troje studentów teologii uniwersytetów w Münster i Berlinie – Annę i Tobiasa Rothów oraz Sarah Delere. Od września 2014 r. do stycznia 2015 r. zebrali oni dane z 12 krajów Europy, Afryki i Ameryki Łacińskiej przy pomocy struktur kościelnych, natomiast od stycznia do marca tego roku studenci udostępnili w internecie ankietę w siedmiu wersjach językowych (także po polsku) dotyczącą wszystkich trudnych kwestii: antykoncepcji, związków partnerskich, związków homoseksualnych, współżycia przed ślubem, komunii dla rozwiedzionych, celibatuduchownych i diakonatu kobiet. Przed październikowym Synodem młodzi badacze opublikowali zebrane dane.
Ankieta przyniosła blisko 11 tys. odpowiedzi z ponad 40 krajów, w tym 8 tys. z Niemiec. Już ten wynik pozwolił autorom wysunąć wniosek, że stosunkowo niską frekwencję w ankiecie przeprowadzanej w tym czasie przez Watykan niekoniecznie należy interpretować jako brak zaangażowania wiernych w problemy Kościoła. Większość respondentów okazała się zaangażowana w aktywność religijną: 80 proc. badanych uczestniczy w mszy co najmniej raz w miesiącu, a ponad 60 proc. posiadających dzieci modli się z nimi przynajmniej raz w tygodniu. Niezależnie od kraju dla ponad 90 proc. respondentów sakrament małżeństwa jest ważny, a dla aż 95 proc. badanych ważne jest posiadanie dzieci. „Pozytywny stosunek do ślubu kościelnego, a także przyznawanie się do wiary i praktyk w rodzinie nie oznacza, że respondenci akceptują nauczanie Kościoła w dziedzinie małżeństwa” – piszą autorzy. Większość respondentów akceptuje współżycie przed ślubem, zaznacza się tu jednak zróżnicowanie w zależności od kultury: w Niemczech akceptacja wynosi aż 80 proc., w Ameryce Północnej i Brazylii ok. 50 proc. Z tej tendencji wyłamuje się, zdaniem badaczy, Polska. Ogółem 75 proc. badanych jest za komunią dla osób żyjących po rozwodzie w ponownych związkach (w Niemczech odsetek wynosi aż 90 proc.). Tej tendencji znów przeciwstawiają się Polacy: 55 proc. jest przeciwnych zmianie dyscypliny. 70 proc. ogółu badanych jest za błogosławieniem przez Kościół związków homoseksualnych – zdecydowanie przeciwni byli respondenci z południowoeuropejskich krajów, z Brazylii oraz Polski. Polacy są także przeciwni zniesieniu celibatu, mimo że trzy czwarte ogółu respondentów uważa, iż Kościół zyskałby na takiej decyzji. Kontrowersji z kolei nie budzi diakonat kobiet – za jest aż 87 proc. respondentów. Badacze podkreślają, że większość badanych – choć nie zgadza się z nauczaniem Kościoła – nie uważa, że należy je zmieniać „większością głosów”, chcą natomiast, by Urząd Nauczycielski Kościoła rzeczywistość ich życia traktował poważnie. ©℗