Wstęp

POP – hasło dziesiątej edycji Festiwalu Conrada – rozumiemy w szczególny sposób. Chodzi o rdzeń naszego aktualnego doświadczenia kulturowego i politycznego.

16.04.2018

Czyta się kilka minut

 /
/

POP przywodzi na myśl kilka kategorii, takich jak populacja, popularność czy populizm. Wszystkie one wywodzą się z tej samej podstawy etymologicznej, którą stanowi łaciński rzeczownik populus oznaczający lud. Ten ostatni natomiast pochodzi od jeszcze starszego – protoitalskiego – słowa poplos, którym określano armię. Ciekawe, że pojęcie, za pomocą którego odnosimy się dziś do zbiorowości o charakterze politycznym, u swych początków posiadało sens militarny. Wynika z tego, że pierwotnie dana grupa ludzi przekształcała się we wspólnotę z chwilą, w której na jej drodze pojawiał się wróg. Nie pochodzenie, nie miejsce urodzenia, nie język, lecz zewnętrzne zagrożenie stanowiło i nadal stanowi impuls do zawiązania politycznego aliansu.

Jeśli zadajemy dziś pytanie o pop, to dlatego, że interesują nas zjawiska i siły, które oddziałują na jednostki oraz grupy, skłaniając (nierzadko wręcz zmuszając) je do łączenia się ze sobą w mniej lub bardziej trwałe wspólnoty. Zajmujemy się mechanizmami kulturowymi, politycznymi i ekonomicznymi, które mają na nas przemożny wpływ, które nas ujednolicają, pobudzają, ukierunkowują, ograniczają, zniewalają i obezwładniają.

Poszczególnym dniom tegorocznej edycji przyporządkowaliśmy następujące kategorie: Poprawność, Popularność, Popęd, Populizm, Popkultura, Popłoch i Popyt. Wraz z zaproszonymi pisarkami i pisarzami będziemy się zastanawiać nad zagrożeniami, jakie niosą ze sobą wspomniane procesy, ani na chwilę nie tracąc z oczu literatury, która – jak zawsze – będzie dla nas najważniejszym językiem służącym refleksji na temat współczesnego świata. Refleksji i dyskusji, albowiem jesteśmy przekonani, że właśnie one dwie pozwalają w najskuteczniejszy sposób przeciwstawić się rozmaitym formom opresji, których dziś doświadczamy. ©℗

 

MAGAZYN CONRAD 01

GOŚCIE FESTIWALU 2018: Martĺn Caparrós, Wojciech Jagielski, Arundhati Roy, Agnieszka Taborska

Redakcja Grzegorz Jankowicz

www.conradfestival.com

Zespół Festiwalu Conrada:
Dyrektor artystyczny – Michał Paweł Markowski
Dyrektor programowy – Grzegorz Jankowicz
Menedżer Festiwalu – Urszula Chwalba (uchwalba@biurofestiwalowe.pl)

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Urodzony w 1978 r. Aktywista literacki, filozof literatury, eseista, redaktor, wydawca, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów literackich Fundacji Tygodnika Powszechnego.… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 17/2018

Artykuł pochodzi z dodatku „Magazyn Conrad 01/2018