Reklama

Wstęp

Wstęp

16.04.2018
Czyta się kilka minut
POP – hasło dziesiątej edycji Festiwalu Conrada – rozumiemy w szczególny sposób. Chodzi o rdzeń naszego aktualnego doświadczenia kulturowego i politycznego.
P

POP przywodzi na myśl kilka kategorii, takich jak populacja, popularność czy populizm. Wszystkie one wywodzą się z tej samej podstawy etymologicznej, którą stanowi łaciński rzeczownik populus oznaczający lud. Ten ostatni natomiast pochodzi od jeszcze starszego – protoitalskiego – słowa poplos, którym określano armię. Ciekawe, że pojęcie, za pomocą którego odnosimy się dziś do zbiorowości o charakterze politycznym, u swych początków posiadało sens militarny. Wynika z tego, że pierwotnie dana grupa ludzi przekształcała się we wspólnotę z chwilą, w której na jej drodze pojawiał się wróg. Nie pochodzenie, nie miejsce urodzenia, nie język, lecz zewnętrzne zagrożenie stanowiło i nadal stanowi impuls do zawiązania politycznego aliansu.

Jeśli zadajemy dziś pytanie o pop, to dlatego, że interesują nas zjawiska i siły, które oddziałują na jednostki oraz grupy, skłaniając (nierzadko wręcz zmuszając) je do łączenia się ze sobą w mniej lub bardziej trwałe wspólnoty. Zajmujemy się mechanizmami kulturowymi, politycznymi i ekonomicznymi, które mają na nas przemożny wpływ, które nas ujednolicają, pobudzają, ukierunkowują, ograniczają, zniewalają i obezwładniają.

Poszczególnym dniom tegorocznej edycji przyporządkowaliśmy następujące kategorie: Poprawność, Popularność, Popęd, Populizm, Popkultura, Popłoch i Popyt. Wraz z zaproszonymi pisarkami i pisarzami będziemy się zastanawiać nad zagrożeniami, jakie niosą ze sobą wspomniane procesy, ani na chwilę nie tracąc z oczu literatury, która – jak zawsze – będzie dla nas najważniejszym językiem służącym refleksji na temat współczesnego świata. Refleksji i dyskusji, albowiem jesteśmy przekonani, że właśnie one dwie pozwalają w najskuteczniejszy sposób przeciwstawić się rozmaitym formom opresji, których dziś doświadczamy. ©℗

 

MAGAZYN CONRAD 01

GOŚCIE FESTIWALU 2018: Martĺn Caparrós, Wojciech Jagielski, Arundhati Roy, Agnieszka Taborska

Redakcja Grzegorz Jankowicz

www.conradfestival.com

Zespół Festiwalu Conrada:
Dyrektor artystyczny – Michał Paweł Markowski
Dyrektor programowy – Grzegorz Jankowicz
Menedżer Festiwalu – Urszula Chwalba (uchwalba@biurofestiwalowe.pl)

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Autor artykułu

Urodzony w 1978 roku. Filozof literatury, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów...

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]