Wina wiecznie żywa

Brawurowy debiut Martina Scorsese: o pułapkach religijnej hipokryzji.

30.09.2008

Czyta się kilka minut

Scorsese, niedoszły ksiądz katolicki pochodzący z nowojorskiej Małej Italii, już w pierwszym filmie powołał do życia bohatera, który jest wcieleniem jego własnych obsesji. J.R. zagrany przez nieznanego wówczas Harveya Keitela staje się także prototypem późniejszych, jeszcze bardziej radykalnych bohaterów: Charliego z "Ulic nędzy", tytułowego "Taksówkarza" czy boksera La Motty z "Wściekłego byka". Chciałby być typowym włosko-amerykańskim macho, a jednocześnie pozostać wierny religijnym nakazom. Seks jest dlań czymś brudnym - dlatego uprawia go wyłącznie z prostytutkami, odmawiając swojej dziewczynie. Dowiedziawszy się, że została kiedyś zgwałcona, odrzuca jej miłość, albowiem w jego prostym pojmowaniu świata wina musi leżeć także po jej stronie. Dla J.R. kobieta funkcjonuje wyłącznie w dwóch kategoriach: jako zagniatająca calzone pobożna mamma, albo rozpustnica traktowana niczym przedmiot do nabycia.

Minęło 40 lat od powstania tego filmu i dziś rozterki bohatera muszą się wydawać co najmniej anachroniczne. Niemniej, kiedy po raz kolejny słyszymy gdzieś, że ofiara seksualnej przemocy wstydzi się ujawnienia swojej krzywdy, bojąc się publicznego napiętnowania, czarno-biały, chropawy w formie wczesny film Scorsesego nabiera niepokojącej aktualności.

KTO PUKA DO MOICH DRZWI - reż. Martin Scorsese, USA 1968, Cinemax, piątek, 10 X, 20.00

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 40/2008