Uchylanie maski
W ostatniej sekwencji przedstawienia scena zmienia się w oniryczny plan filmowy. Umieszczona na podnośniku kamera, z której obraz rzucany jest na tylną ścianę, rejestruje ucharakteryzowaną na Marilyn Monroe Sandrę Korzeniak, gdy kładzie się na nakrytym białym obrusem stole. Następnie kamera wykonuje powolny obrót o 360 stopni. Kiedy po drodze prześlizguje się po widowni, zapalają się światła i na ekranie możemy ujrzeć własne twarze. Wreszcie kamera powraca do pierwotnej pozycji, zatrzymując się na nagim ciele aktorki. Ciało - to pokazywane na projekcji - staje w płomieniach.
Podobnie jak w "Personie" Ingmara Bergmana, gdzie w finale widzimy kamerę i ekipę filmową - rytm "Marilyn", pierwszej części tryptyku "Persona" Krystiana Lupy, wyznacza mechanizm stopniowej deziluzji. Aktorzy trzykrotnie zwracają się w stronę widowni, która najpierw jest dla nich zupełnie...
DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Masz już konto? Zaloguj się
Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
298,80 zł 99 zł taniej
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Przez 31 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
Podobne teksty
Newsletter
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]