„Powoli”: piękna i niekonwencjonalna love story o doświadczeniach osób aseksualnych

Litewska reżyserka Marija Kavtaradze traktuje temat z delikatnością i humorem, jednocześnie nie trywializując go. Unikając klisz rodem z melodramatu albo komedii romantycznej, film dotyka głębokiej relacji uczuciowej, która nie może się spełnić w łóżku. Ale kto powiedział, że cielesna bliskość to tylko wspólny seks?
w cyklu CO OBEJRZEĆ W WEEKEND

22.03.2024

Czyta się kilka minut

Film „Powoli" reż. Marija Kavtaradze / Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Kadr z filmu „Powoli”, reż. Marija Kavtaradze, 2023 r. / Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Czarny, szary, biały, purpurowy – tak wygląda flaga osób uważających się za aseksualne. W skrótowcu oznaczającym mniejszości seksualne litera „A” znajduje się zazwyczaj na trzecim miejscu po znaku plus. Symbolizuje część populacji, szacowaną nawet na kilka procent, która nie odczuwa pociągu seksualnego. W czasach kiedy ciągle trzeba mówić o prawach osób nieheteronormatywnych, bycie aseksualnym czy aseksualną może być postrzegane w kategoriach jakiegoś braku. Marija Kavtaradze, młoda, choć już doświadczona litewska reżyserka, w swoim filmie nagrodzonym rok temu na festiwalu Sundance traktuje temat z delikatnością i humorem, jednocześnie nie trywializując go. „Powoli”, unikając klisz rodem z melodramatu albo komedii romantycznej, dotyka głębokiej relacji uczuciowej, która nie może się spełnić w łóżku. Ale kto powiedział, że cielesna bliskość to tylko wspólny seks?

  • POWOLI – reż. Marija Kavtaradze. Prod. Litwa/Hiszpania/Szwecja 2023. HBO Max

Filmy i seriale, kino polskie i zagraniczne. Nowości na VOD poleca co tydzień Anita Piotrowska, krytyczka filmowa „Tygodnika”.

Między Eleną i Dovydasem, trzydziestoparolatkami z dzisiejszego Wilna, od początku iskrzy. Poznają się, gdy ona, zawodowa tancerka, prowadzi zajęcia dla głuchej młodzieży, a on służy im jako tłumacz języka migowego. Potem są długie rozmowy i spacery po mieście, lecz kiedy nadchodzi „ten moment”, porozumienie zaczyna szwankować. W tym cały jest ambaras, że on nie odczuwa chęci na tak zwane zbliżenie, dla niej zaś, jak na ironię, życie seksualne znaczy bardzo dużo. Rozpoczyna się intymna opowieść o związku dwojga ludzi, którzy próbują być razem mimo różnych potrzeb i oczekiwań.

Kadr z filmu „Powoli”, reż. Marija Kavtaradze, 2023 r. / Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Chociaż tego rodzaju tematyka dopiero powoli (nomem omen) wychodzi z szafy, Kavtaradze opowiada tak, jakby chodziło o jakikolwiek poważny związek z przeszkodami: zmysłowo, tkliwie, melancholijnie. Między innymi dlatego zdecydowała się nakręcić tę historię nie kamerą cyfrową, ale na tradycyjnej taśmie filmowej. W wywiadach tłumaczy, że chciała uzyskać efekt fizycznej namacalności obrazu, zwłaszcza w przedstawieniach ludzkiego ciała. Światłoczułość to zresztą integralna cecha „Powoli” – niekonwencjonalnej love story, w której czas musi zdecydowanie spowolnić, żeby bohaterowie mogli podtrzymać wspólne światło.

Ów skromny, lekki, w dużej mierze gadany film o miłości niemożliwej (tu należałoby postawić duży znak zapytania) nie próbuje wyłącznie oswajać mniejszości seksualnej, jednej z najbardziej dotąd marginalizowanych, również na ekranie. Kavtaradze jako scenarzystka dopełniła ponoć wszelkich starań, by potraktować tę orientację kompetentnie i z szacunkiem, choć będąc spoza tego kręgu, narażona była na liczne uchybienia czy uproszczenia. W efekcie powstał film odważny i zarazem z kategorii „otulających”. Bo tak jak wśród osób aseksualnych istnieje całe spektrum wrażliwości i zachowań, tak historia niedobranych kochanków przynosi wachlarz aspektów, które składają się na dyskurs miłosny: namiętność, romantyczność, zaufanie, ciepło… I chyba to ostatnie słowo najlepiej określa, czym „Powoli” jest i co nienachalnie z nami robi. 

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej