Reklama

Pośmiertny tryumf dziadka

13.04.2003
Czyta się kilka minut
Nieźle jest być bogatym. Jeszcze lepiej bardzo bogatym. Można wtedy zbierać sztukę - najpierw starą, potem nowszą, by wreszcie zdecydować się na współczesną. Komercyjnie najatrakcyjniejszą. Tak, jak to robi niemiecki multimilioner, 57-letni dziś Friedrich Christian Flick.
K

Kolekcja Flicka składa się z 2500 dzieł. Znajdziemy w niej klasyków nowoczesności - Duchampa, Picabię, Schwittersa, Mondriana, Broodthaersa. A także najwyżej cenionych artystów żyjących - w Polsce niestety niemal nieznanych - Gerharda Richtera, Sigmara Polke, Richarda Serrę, Dan Flavina, Dietera Rotha. I największy w świecie zbiór prac Bruce'a Naumana.

Wartość kolekcji szacuje się dziś na ok. 125 milionów euro. Jest to jakoby równowartość sumy, którą Flick oszczędził na niemieckim fiskusie, przenosząc się w 1975 r. do bardziej przyjaznej podatkowo Szwajcarii. Flick nadał swym zbiorom status fundacji, co zwalnia ją z opodatkowania. Co w tym złego, że odziedziczywszy po dziadku spory majątek - 400 milionów marek na początku lat 70. - pomnożył go, jak przystało na utalentowanego przedsiębiorcę i teraz dobrze inwestuje? A jeśli jeszcze znalazł szlachetną pasję i chce się jej...

14378

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Tak, chcę
czytać więcej »

Masz już konto? Zaloguj się

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]