Pomnik

Sylwestra spędziliśmy z przyjaciółmi w Bratysławie. Było ciepło, delikatnie i bez śniegu. O wpół do jedenastej przed starym ratuszem muzycy rozkładali instrumenty, na placu Hviezdoslava z głośników lały się strumienie techniawy, a policjanci w odblaskowych kamizelkach zaglądali do damskich torebek. Hitem sylwestrowej nocy były migające na czerwono różki. Nie wiadomo dlaczego nosiły je tylko panie.

05.01.2010

Czyta się kilka minut

W pierwszy dzień nowego roku wybraliśmy się na Slavín. Na płaskim wierzchołku wzgórza stoi świątynia zwieńczona blisko czterdziestometrowym obeliskiem. Na jego szczycie zmartwychwstały Chrystus unosi w górę chorągiew ocalenia?... Z daleka widać błyszczący w słońcu czubek drzewca. To gwiazda - złota i pięcioramienna. Wyprężona postać, która ułożeniem ciała przypomina Zmartwychwstałego, jest w rzeczywistości żołnierzem Armii Czerwonej, który trzyma zwycięski sztandar. Z ramienia - moje krótkowzroczne oczy widzą to dopiero na zbliżeniach - zwisa mu pepesza, a lewa noga, lekko wysunięta wprzód, depcze połamaną swastykę.

Drzwi do świątyni-mauzoleum budzą podobne skojarzenia. Osiem kwater wypełnia osiem płaskorzeźb, które przywodzą na myśl sceny z życia świętych umieszczane na drzwiach kościołów. Nawet ułożenie postaci jest podobne. Oto żołnierz, który pomaga nieść ciało więźnia - scena przypominająca pietę. Albo skazańcy powieszeni na poprzecznej belce i postać opłakująca ich śmierć - ukrzyżowanie. Nie wiem, jaka jest w istocie treść poszczególnych scen, ale ich kompozycja przypomina dzieła sztuki sakralnej. Powrót syna marnotrawnego, męka, złożenie do grobu...

Wiadomo nie od dziś, że komunizm "narodził się jako ruch quasi-religijny" (określenie Leszka Kołakowskiego) i sztuka, która miała być wyrazem tej "nowej wiary", korzystała z wzorców wypracowanych przez dawnych mistrzów pracujących dla potrzeb Kościoła. Lenin chciał, żeby dzieła sztuki były zrozumiałe dla mas, nie mogły więc całkiem zrywać z przeszłością i ukształtowanymi przez nią nawykami. Stalin - podobnie jak Hitler - oczekiwał wzniosłości, której dostarczyć miały parareligijne formy. Czy postawiony dokładnie pół wieku temu monumentalny Slavín też realizował te postulaty? A jeśli intencje twórców były parodystyczne? Albo ironiczne?

Nasze rozmowy krążyły wokół tych pytań. Także wokół pytania, dlaczego ten monument ciągle stoi, czemu nie rozebrano go po Aksamitnej Rewolucji. Podobno starsi mieszkańcy Bratysławy lubią tu spacerować, a młodzi przychodzą pojeździć na deskach. W lutym 2005 roku pod mauzoleum przyjechał sam prezydent Putin. Tego dnia na konferencji prasowej powiedział zresztą rzecz, jak na niego, niesłychaną: "Szanujemy opinię osób, które twierdzą, że koniec II wojny światowej oznaczał dla tych krajów utratę niepodległości" (chodziło konkretnie o kraje bałtyckie). Na pobliskim cmentarzu radzieckich żołnierzy - spoczywa ich tu blisko siedem tysięcy - stoi od kilku lat prawosławny krzyż.

Ale kiedy zeszliśmy do miasta, rozmowy zrobiły się mniej poważne. Kobiety nad gulaszem i lodami dyskutowały o indeksie glikemicznym, a mężczyźni o tym, że powinien wreszcie powstać film, w którym Robert Makłowicz zagra Klementa Gottwalda. Po południu zachmurzyło się i szybko zapadł zmrok. Wracaliśmy do Polski we mgle gęstej, męczącej jak sen, którego nie można odegnać.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Poeta, publicysta, stały felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Jako poeta debiutował w 1995 tomem „Wybór większości”. Laureat m.in. nagrody głównej w konkursach poetyckich „Nowego Nurtu” (1995) oraz im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (1995), a także Nagrody… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 02/2010